Årets imageanalyse: Kraftpræstation fra Ørsted

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Berlingske Medias årlige imageanalyse har taget den imagemæssige temperatur på nogle af Danmarks største virksomheder. I år er Ørsted blandt de helt store vindere.

Årets helt store højdespringer i Berlingske Medias imageanalyse er Matas, der rykker 42 pladser frem og lander på en 40.-plads på listen over de bedste virksomheder i Danmark målt på image. 

Også A.P. Møller-Mærsk har rykket sig markant frem fra en 30. plads til en 7. plads. Omvendt har TV 2/Danmark oplevet den største nedgang siden 2019, og er gået fra plads 48 til plads 75. 

I en artikel i Berlingske udpeges Ørsted dog som den helt store vinder, da energikoncernen har sneget sig ind i top tre, kun overgået af Lego og Novo Nordisk. Her kalder Palle Klinke Hansen, adm. dir. i IFO – Institut for Opinionsanalyse, der har udarbejdet analysen for Berlingske, Ørsteds imagemæssige opstigning de seneste år for en “kraftpræstation af format,” der ikke er set mage til i de 19 år, analysen er blevet lavet. 

Siden navneskiftet i 2017, er det tilsyneladende lykkes også at skifte brand. Fra kulsorte Dong Energy til grønne Ørsted. Og det er især inden for ansvarlighed, at Ørsted scorer højt. Adm. dir. i Ørsted Henrik Poulsen forklarer til Berlingske den imagemæssige udvikling som et udslag af, at Ørsted “yder et ret håndgribeligt bidrag til den grønne omstilling og kampen for en bæredygtig fremtid,” og at de i Ørsted har “gjort det til vores kerneforretning at bidrage til den grønne omstilling og kampen mod klimaforandringer.” 

I 2014, omkring det betændte salg af Dong Energy til amerikanske Goldman Sachs, rangerede virksomheden som nummer 92 på listen. Frederik Preisler, partner og kreativ direktør i  Mensch, udpeger netop navneskiftet som en af grundene til, at det er lykkes at ændre opfattelsen af Ørsted så markant. 

“Der er næsten ingen af os, der kan huske det der med Goldman Sachs, fordi det ligger sammen med DONG Energy. Mennesker er ligesom computere. Vi har et søgeord. Og det ord, man bruger i hukommelsen for at aktivere hele den grimme historie, hedder DONG. Så den mentale søgeordsoptimering reagerer ikke på Ørsted. Det er simpelthen lykkedes at sende DONG, Corydon og resten af balladen et andet sted hen,” siger Frederik Preisler til Berlingske.

De 20 bedste virksomheder målt på image (udvikling fra sidste år)

  1. Lego (1)
  2. Novo Nordisk (2) 
  3. Ørsted (5)
  4. Grundfos (4)
  5. Danfoss (3)
  6. Vestas Wind Systems (9)
  7. A.P. Møller – Mærsk (30)
  8. Velux Group (8)
  9. Arla Foods (21)
  10. Microsoft (12)
  11. IKEA (7)
  12. Coloplast (10)
  13. Salling Group (29)
  14. Novozymes (13)
  15. Carlsberg (6)
  16. DSV (17)
  17. Rockwool (11)
  18. Chr. Hansen (18)
  19. Siemens (22)
  20. Jysk (14)

Image måles i undersøgelsen blandt 100 af de største virksomheder ud fra ni parametre, der dækker troværdighed, ledelse, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, ansvarlighed, konkurrenceevne, finansiel styrke og innovation.

Imageundersøgelsen udarbejdes af IFO – Institut for Opinionsanalyse for Berlingske. Den er udarbejdet blandt ledere i erhvervslivet. I år har i alt 2.415 ledere deltaget i undersøgelsen.

Imageanalysen er udarbejdet i perioden 5. september – 29. september 2020.