Advance vinder internationalt pitch

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

I en international budrunde fejede danske Advance de amerikanske konkurrenter af banen og vandt gehør hos høreapparatproducenten Widex.

Opdateret Advance kan det der med høreapparater. I hvert fald har reklamebureauet vundet gehør hos høreapparatproducenten Widex, som i en årrække haft særlig fokus på at styrke sin position i USA.

Den familieejede danske virksomhed med 4.000 ansatte verden over inviterede i foråret 2017 til en international bureaukonkurrence, hvorfra man udvalgte fire bureauer til at give et bud specielt rettet mod det amerikanske marked.

Her stod Advance over for tre amerikanske konkurrenter, og trods tidligere samarbejde med Widex var det ifølge Kim Schaumann Johansen, der er kundeansvarlig hos Advance, langt fra givet, at det danske bureau ville løbe med sejren og opgaverne for den danske virksomhed:

”Advance har arbejdet med høreapparater i mere end 20 år (Danavox, Resound og Widex), men vi var udfordret af, at de andre bureauer på mange måder var på hjemmebane i USA. Og specielt i den amerikanske organisation hos Widex var der en smule bekymring for, om vi næsten kendte Widex for godt – fornyelse lå implicit i det ønskede indspil fra bureauerne.”

Internationalt netværk
Advance løste opgaven med en kombination af nye og erfarne folk og brugte desuden sit internationale netværk i WWP til sparring om det amerikanske marked.

Og hos høreapparatvirksomheden var de lydhøre.

”Allerede på de indledende møder dokumenterede det danske bureau stærk strategisk forståelse og høj kreativ ambition. Specielt dialogen med den amerikanske organisation og evnen til at tænke på tværs af platforme var overbevisende. Og selvom de øvrige bureauer også leverede kvalitet hele vejen igennem, så var der ingen tvivl, da vi skulle vælge vores nye partner,” siger Jens Victor Fischer, der er marketingdirektør i Widex.

Fokus på indtjening
Advance er nu gået i gang med de nye Widex-opgaver, som bureauet selv kalder ”en skalp”. Og den kommer på et godt tidspunkt for Advance.

I forbindelse med regnskabsaflæggelsen i februar sagde adm. direktør Jens Krog, at Advance efter en årrække, hvor bundlinjen ikke afspejlede væksten, fremadrettet vil fokusere på indtjening frem for vækst.

Organisationen fik derfor i det forgangne år en overhaling, hvor man blandt andet valgte at supplere med faste freelancere.