Af Finn Graversen, journalist

Apropos: Regnskabets time var inde for Advice - forstået på den måde, at bureauet har aflagt regnskab for året, der rummede Falck-skandalen.

I starten af sidste år blev Advice hvirvlet ind i en af de senere års største erhvervsskandaler, da det blev afsløret, at bureauet havde hjulpet Falck med smædekampagnen mod den hollandske konkurrent, Bios, som havde vundet et udbud om ambulance-kørsel i Sønderjylland.

Skandalen har været enormt kostbar for Falck, og nu kan man sige, at regnskabets time også er kommet til Advice. Bureauet har nemlig afleveret sit regnskab for 2019.

Resultatet er langt bedre, end man kunne have frygtet. Omsætningen faldt marginalt, Bruttoavancen faldt med 3,8 pct. og bundlinjen faldt med godt 20 pct. Men der står fortsat et plus på 10 mio. kr. før skat.

I forhold til størrelsen af skandalen, der dybest set anfægtede bureauets troværdighed, bureauets profil og kundebase samt at den opstod først på året, så der har været det meste af et år til at registrere konsekvenserne, så er det billigt sluppet.

Det kan efterlade en refleksion over den debat, man kan opleve i forbindelse med skandaler og shitstorme. Hanne Feldthus skriver i en klumme i dag på Bureaubiz om, hvordan forbrugerne handler meget lidt efter holdning, men lader sig styre af bekvemmelighed. Noget kan tyde på, at erhvervsfolk og offentlige kunder er tilsvarende tilbageholdende med at reagere.

Bureauet oplyser selv, at den faldende aktivitet bl.a. skyldes, at en række kunder efter en periode med ekstraordinær aktivitet nu har været på et mere normalt leje. Den mest direkte konsekvens har været, at skandalen har kostet store ledelsesmæssige ressourcer, og det ses på bundlinjen.

Mille Klink har i år overtaget posten som adm. dir. efter Espen Meyer Højlund, og hun siger til Markedsføring, at man har oplevet en enkelt mindre kunde, der sagde farvel som direkte konsekvens.

“Men om vi er blevet valgt fra i pitches og kaffemøder, kan vi jo ikke vide,” siger Mille Klink.

Hvis det er tilfældet, så kommer effekten måske med en vis forsinkelse. Men nu er det blevet corona-tid, og så bliver det svært at afgøre om en faldende aktivitet er det ene eller det andet. Foreløbig udtrykker bureauet dog fortrøstningsfuldhed i beretningen.

Nøgletal for Advice
Bruttoavance 90,74 mio. kr. -3,8 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 795.965 kr. -5,5 pct.
Lønandel 74,8 (73,1)
Resultat før skat +10,884 mio. kr. -22,6 pct.

Bureaubiz’ årlige bureaurapport er fusioneret med MyResearch’ Trendrapporten og indeholder derfor et Kinderæg af viden i form af nøgletalsanalysen, CMO-analysen og bureaudirektør-analysen. Det nye navn er BureauTrends. 2020-rapporten udkommer i august, og kan bestilles allerede nu. Prisen er kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club