Af Peter Engholm

10 kampagner vandt ved Advertising Effectiveness Award 2020. Grand Prix’en gik til Ikea, Hjaltelin Stahl og Vizeum, mens Robert/Boisen og Mensch fordelte guldet. Se alle vinderne og bureaulisten her.

Timingen var perfekt, da Kreativitet & Kommunikation torsdag aften – dagen før Black Friday – gav AEA-Grand Prix til Ikea Black Friday (Re)Sale. En kampagne, der op til årets største forbrugsdag sagde ”Køb brugt, når du skal købe nyt på fredag”.

Ikke et budskab, man normalt ser fra en kommerciel virksomhed, som endda sendte folk videre til dba.dk, hvor brugte Ikea-møbler sælges. Både trafik, salg og brand image på bæredygtighed steg ikke desto mindre.

Triumfen ved Advertising Effectiveness Award har nok en bittersød smag for Hjaltelin Stahl. Bureauet stod sammen med Vizeum bag Ikea-casen, men har siden mistet kunden. Ikea valgte først Virtue som kreativt leadbureau i bl.a. Danmark og siden Marketsquare som lokalt bureau. Men holdet fra Hjaltelin Stahl var ikke desto mindre glade, da det digitale show klippede over til bureauet for en kommentar.

Guld til anti-alkohol, pant og færøsk vedligehold
I alt 10 kampagner blev belønnet for deres effektivitet ved aftenens show, der fordelte æren på 1 Grand Prix, 3 guld, 3 sølv og 3 bronze – se vinderlisten nedenfor.

Robert/Boisen & Like-minded vandt 2 af guldene, for hhv. en anti-alkoholkampagne, der ikke viser en dråbe alkohol, og en pant- og plastkampagne, hvor CO2 træder et skridt til side og overlader scenen til plastik-dronningen Linse Kessler.

Mensch vandt guld for Visit Færøerne: Man lukkede for turismen en weekend, inviterede frivillige til at hjælpe med at vedligeholde destinationen – og fik omtale og flere turister.

Sansir bistår også Visit Færøerne, men er udelukket fra AEA, for bureauet ikke er medlem af KreaKom.

På samme måde markerer årets vinderliste et sidste nik i retning af Mediacom, der sammen med Ogilvy og Advice vandt bronze for Forsvaret. GroupM meldte sig for nylig ud af KreaKom, og det afskærer fremover Mediacom, Wavemaker, Mindshare og m/Six fra awarden.  

AEA er den tungeste af branchens awards, hvilket også afspejler sig i de længste jury-motiveringer. Og som vanligt udkommer bogen “Reklamen til eksamen”, der samler alle 10 vindercases – og alle udførligt skrevne indstillinger. Den er gratis som download frem til mandag.

AEA 2020 – vinderlisten

  • Grand Prix
    Ikea Black Friday (Re)Sale
    Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive for Ikea og Vizeum
  • Guld
    Pølsepresser du?
    Robert/Boisen & Like-minded for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
  • Guld
    Plastik er Fantastisk
    Robert/Boisen & Like-minded for Dansk Retursystem
  • Guld
    Closed for Maintenance
    Mensch for Visit Færøerne
  • Sølv
    Røgfri Fremtid /Fra forbud til folkesag
    &Co for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
  • Sølv
    But Why? Hvorfor egentlig ryge 2017-2020
    Advice og IUM for Sundhedsstyrelsen
  • Sølv
    1664 Blanc – Inspired by Taste
    Uncle Grey og IUM for 1664 Blanc
  • Bronze
    Fire år med famliefortællingen
    Robert/Boisen for Tryg, TrygFonden og TryghedsGruppen
  • Bronze
    McDonald’s Vej til Vedvarende Vækst
    Nord DDB Cph og OMD Danmark for McDonald’s Danmark
  • Bronze
    Bliv leder i virkeligheden
    Advice, Ogilvy og Mediacom for Forsvaret

AEA 2020 – bureauliste

Bureaubiz giver 1 point pr. nominering, 2 point for bronze, 3 for sølv, 5 for guld samt 5+5 for Grand Prix.

16  Robert/Boisen

11  Hjaltelin Stahl

11  Vizeum

9  IUM

8  Advice

6  &Co

6  Mensch

5  Uncle Grey

3  Mediacom

3  Nord DDB

3  Ogilvy

3  OMD

2  Carat

2  Envision

1  Advance

1  Ambition

1  Orchestra

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club