Af Peter Engholm, journalist
Foto: Istock

Der er sprækker i danskernes kritiske tilgang til reklame. Det viser Reklameanalysen, og det er en anledning til at lave inspirerende reklame – igen.

Hvordan får vi danskerne til at elske reklame?

Dét spørgsmål stillede Mindshare sig selv, da bureauet ved et arrangement i CineMaxx i København i går præsenterede årets Reklameanalyse – den 20. i rækken.

Svaret gav Arnt Gustafsson, der er bureauets chef for strategi og analyse.

”Ved at bruge medier, hvor gode reklamer trives. Hold øje med nye medier og forlang gode reklamer, der inspirerer, underholder og involverer målgruppen.”

Så behøver annoncører og bureauer ikke at læse videre, men kan skynde sig tilbage til arbejdet. Det skulle da lige være et skud motivation, som Arnt Gustafsson også finder i analysen. For der er sprækker i danskernes kritiske tilgang til reklame :

”Andelen af danskere, der føler en høj irritation over reklame, er på 34 pct. Det er et markant fald fra sidste års 42 pct. – og de 34 pct. er de laveste niveau i seks år,” sagde Arnt Gustafsson og tilføjede:

”Forbrugerne giver os a second chance. Men det kræver, at vi leverer bedre kvalitet i vores reklame.”

En sær, men reel motivation for marketing og bureauer: At holde danskerne irritation ved dit arbejde nede på 34 pct.

Og der skal uforandret arbejdes for opmærksomheden, for kun 7 pct. af danskerne mener, at reklamerne formår at skabe opmærksomhed. Det er lidt mindre skidt end sidste år, men immervæk en halvering i forhold til 2010.

Underholdende og inspirerende? Ikke så meget mere
Reklameanalysen har længe spurgt, om danskerne oplever flere reklamer end tidligere. Det svarer 73 pct. ja til i 2020. I 2010 udgjorde ja-sigerne 83 pct.

Som noget nyt har Mindshare spurgt: Er der flere dårlige reklamer end tidligere? Et ledende spørgsmål, men også en ledestjerne, for 54 pct. svarer Ja.

Med ja-hatten på vil konklusionen være, at der er plads til forbedring.

Analysen har set på udviklingen fra 2010 til 2020, og på fire markante felter er branchen faldet af på den.

  1. Er reklamer underholdende? 52 pct. svarede ja i 2010. I dag er andelen blot 37 pct.
  2. Reklamer indeholder ofte brugbar information? 43 pct. støttede synspunktet i 2010. I dag er det 35 pct.
  3. Jeg taler med venner/familie om reklame? 44 pct. bekendte sig i 2010 til word-of-mouth. I dag er det tal kun 28 pct.
  4. Reklamer er inspiration til køb – en ofte væsentlig årsag til at producere den, skulle man mene. 45 pct. af danskerne fandt dem inspirerende i 2010. Denne andel i 2020 skrumpet ind til 29 pct.

5 opmærksomhedsfangere og 5 irriterende typer
Måske kunne reklamekøbere og -skabere springe over, hvor gærdet er lavest – og genfinde glæden ved de medier, der i forvejen formår at fange opmærksomheden. Top5 over disse medier er Tilbudsaviser, Demonstrationer/smagsprøver, Andre husstandsomdelte reklametryksager, Skilte i butikker og Biografreklamer.

Anderledes hårdt skal der arbejdes inden for disse medier, som danskerne finder mest irriterende i forbindelse med reklame: Unskippable i forbindelse med videoer på nettet samt reklame i Radio, Tv, E-mails og på Mobil.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club