Af Lars Hedegaard Pedersen, journalist
Holger Wilcks mener, at politikerne bør tage en time-out. Foto: Ritzau Scanpix

Den nye såkaldte kviklånsaftale, der skal sætte en stopper for markedsføring af dyre forbrugslån, er ifølge Erhvervsministeriets egne embedsfolk i strid med principperne for EU-rettet regulering og kan få uoverskuelige økonomiske konsekvenser.

Dansk Annoncørforening har i dag indsendt sit høringssvar til Erhvervsministeriets forestående indgreb mod kortsigtede forbrugslån.

Et indgreb, som annoncørforeningen tidligere har betegnet som hastværk, da aftalen også kommer til berøre almindelige låneudbydere.

I sit høringssvar lægger Dansk Annoncørforening vægt på, at især markedsføringsforbuddet vil være nærmest umuligt at leve op til i forhold til digitale medier og strider mod væsentlige dele af nuværende EU-lovgivning, ligesom Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet ikke er blevet fulgt.

Kviklånsaftale berører alle låneudbydere

Det er et krav for erhvervsrettet lovgivning i Danmark, at de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet skal vurderes. Det har Erhvervsministeriet undladt, da de ikke mener, at det muligt at bedømme, hvor stort et tab indgrebet betyder for udlånsvirksomhederne.

Samtidigt påpeger ministeriets egne embedsfolk, at de foreslåede lovændringer ikke lever op til principperne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering. Om det siger Holger Wilcks, administrerende direktør i Dansk Annoncørforening:

“Det bør vække opsigt i dansk erhvervsliv, at man fra politisk side er parat til at give afkald på grundlæggende principper om god lovgivning i samme øjeblik, man har set sig sur på en udvalgt branche. Hvem rammer det mon næste gang?”

Dansk Annoncørforening fremhæver i sit høringssvar, at forbuddet mod markedsføring af lån og lånevirksomheder samtidig med markedsføring af spil også rammer helt almindelige banker og sparekasser. 

“I praksis betyder det, at den lokale sparekasse ikke længere må støtte det lokale håndboldhold, hvis det betyder, at deres logo optræder i eksempelvis klubbladet samtidig med en annonce for spil. Det kan næppe være meningen med indgrebet,” siger Holger Wilcks.

“Grundlæggende mener vi, at politikerne bør kalde en timeout. Store dele af lovforslaget er så problematiske, så det slet ikke bør behandles yderligere, uden man først har gjort sit forarbejde ordentligt,” slutter Holger Wilcks.

Læs hele Dansk Annoncørforenings høringssvar her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club