Artikler

Klumme

Personalisering i markedsføring – historien, der blev til fem høns

Tror vi som marketingfolk, at vores forbrugere er så utroligt unikke, at de simpelthen ikke kan puljes i clusters eller segmenter? At hver enkelt af vores mange kunder er fuldstændig unik og har helt individuelle behov for information, budskaber og viden?
Læs, hvad Jacob Holst Mouritzen og Ziegmund Freud mener om det.

11. marts 2020
7 kommentarer
Klumme

Sket i ugen: Michael Thim bliver Mr. President

Finn Graversen tager denne gang fat i ledelsesskiftet hos Mediabrands samt salget af Sorthvid, en corporate video for Hempel, et nyt job til Susanne Mørch Koch og en ny kampagnefilm fra Synoptik.

11. marts 2020
2 kommentarer
Klumme

Sket i ugen: Historien skrevet ud af Designit – næsten

Finn Graversen tager i denne ekstra Sket i ugen fat i Designit, Operate, SAS og dagligvarer på nettet.

5. marts 2020
0 kommentarer
Klumme

Sket i ugen: Saatchi-direktøren sagde farvel til en rodebunke af bureauer

Opdateret: Finn Graversen vil fremover plukke i ugens nyheder og fortælle om dem i en kommenterende form. Sket i ugen kommer omkring Annette Piilgaards afgang samt Volvo, Ikea, Advance, Maze-One, Egmont/Belong og Ambition/Artefact.

3. marts 2020
3 kommentarer
Klumme

Den grønne omstilling bør føre til et opgør med det taktiske tyranni

Hvis du ligesom jeg mener, at vores fag er degenereret i jagten på kortsigtet salg tilvejebragt med irrelevante nyheder og løgnagtige tilbud, er der håb forude, skriver Hanne Feldthus i klummen.

2. marts 2020
1 kommentar
Klumme

SAS-reklamen er en lilla tryllesky

KLUMME: Polariserende reklamer har givet os forbrugere, der brænder deres Nike-sko og Gillette-barberblade. Hvorfor bliver brandingeksperter ved med at anbefale dem? Og er polariserende reklamer overhovedet god branding? Det kan SAS-reklamen måske hjælpe os med besvare.

24. februar 2020
0 kommentarer
Klumme

Cookieafgørelsens hemmelighed

I mandags fik vejrtjenesten DMI tæsk af Datatilsynet. Tæskene handlede om DMI’s cookiebokse, som slet ikke dur. Men DMI er en af klassens pæneste drenge, og slagene gælder derfor stort set alt, hvad der kan krybe og gå af hjemmesider. For at gnide salt i såret er det ikke kun cookieboksene, der står for skud. Datatilsynet er ude efter hele den strøm af brugerdata, som i dag binder det kommercielle internet sammen. Måske er det godt det samme, for det var en skodordning, vi havde fået stablet på benene. Måske er alternativet værre endnu.

21. februar 2020
0 kommentarer
Klumme

SAS fanget i en polariseringskrig

Klumme: SAS’ shitstorm viser med al tydelighed, at ethvert budskab kan tages som gidsel i en hvilken som helst sags tjeneste. Indtil vi er blevet så digitalt dannede, at vi kan forstå og forholde os til polariserende tendenser, må vi tage ved lære af SAS: al kommunikation har brug for at henvende sig til nogen, hvis præmissen for kommunikationen ikke skal ændres af modtagerne, mener Kim Jong Andersen, senior partner i Berg + Jong Advisory Partners.

17. februar 2020
0 kommentarer
Klumme

Glem alt om flyskam – forsvar en klimasynder

Klumme: Med deres nye reklame er SAS meget kompetent lykkes med at få den sociale klasse, der har allermest flyskam, til at knuselske et flyselskab. En alternativ greenwashing-strategi?

17. februar 2020
0 kommentarer
Klumme

Influencer eller medarbejderambassadør?

Hvis mennesker er medier, hvilken slags medier er de så? Skal du arbejde med dem redaktionelt, eller skal du annoncere hos dem? Hvilken type menneskemedie er bedst for de budskaber, din virksomhed vil ud med? Rikke Damgaard og Katrine Thielke ser på influencere og medarbejderambassadører som medier. Begge er kommunikationskanaler, som virksomheder kan bruge, men succesen afhænger af samarbejdet og kræver, at virksomheden tør slippe kontrollen, når det kommer til udformning af budskabet.

5. februar 2020
0 kommentarer
Klumme

Kvindelige topledere fungerer kun, hvis der er mange af dem

KLUMME: Kvinder I Bestyrelser (KIB) har i samarbejde med Saatchi & Saatchi udviklet en kampagne for at få flere kvinder ind i topmanagement. Man kan næppe forestille sig et mere politisk korrekt projekt – og det består slet ikke dummeprøven at mene andet. Selvfølgelig skal der være balance i kønsfordelingen, også på de bonede gulve. Men det emne er langt mere interessant og komplekst, end man lige skulle tro.

3. februar 2020
0 kommentarer
Klumme

Super Bowl-top-5: fire pletskud og en ommer

Natten til mandag løber spillerne på banen til Super Bowl 2020. Vores øjne er dog rettede mod de eftertragtede Super Bowl-reklamer, der vil løbe over skærmen. Her peger chief creative Sebastian Jensen på fire pletskud og en ommer i årets Super Bowl-blok.

31. januar 2020
0 kommentarer
Klumme

Erhvervslivets lejesvende

KLUMME: PR-branchen har et klart etisk kodeks, som står helt centralt for Lars Lindskov, der er indehaver af Lindskov Communication. Men som indehaver af et mindre bureau står han med en flad fornemmelse, når han betragter, hvordan større bureauer blæser på de etiske færdselsregler, som er vedtaget i branchen.

27. januar 2020
0 kommentarer
Klumme

‘Medieudviklingen 2019’ på fem minutter

24. januar 2020
0 kommentarer
Klumme

Kommer bureauerne til at mangle tv-plads i år?

KLUMME: Stigende appetit på at streame tv-indhold sender tv’s gennemslagskraft i farezonen. Per Fanefjord gennemgår her, hvad der kan påvirke udbuddet af reklametid i tv – og hvilken konsekvens det har for bureauer og deres kunder.

23. januar 2020
1 kommentar
En del af Creative Club