Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
BabySam målretter en ny kampagne mod Christiansborgs lovgivere i forbindelse med et lovforslag om ændring af loven om medforældre.

Det danske babyudstyrsbrand BabySam er for første gang ude med en kampagne målrettet danske politikere. Det sker i forbindelse med et lovforslag, der skal give medfædre samme rettigheder som andre forældrekonstellationer. MBA står bag kampagnen, som udelukkende kører på outdoor-medier omkring Christiansborg.

En ny kampagne skal skubbe danske lovgivere i retning af en lovændring. Det danske babyudstyrsbrand BabySam er afsenderen af kampagnen, der tager form som en målrettet outdoor-indsats omkring Christiansborg. 

‘Kærlighed har intet køn’, som kampagnen hedder, kører fra denne uge og frem til d. 18. april – præcis, når et nyt lovforslag om at ændre den danske lov om medforældre skal debatteres. 

Emnet er rykket ind i folketingssalen efter en offentlig underskriftsindsamling, der opfordrer lovgivere til at anerkende medfædre som ligeværdige forældre med de samme rettigheder og forpligtigelser som andre forældre. 

Forslaget søger at gøre op med en skævvridning i det danske retssystem, der rammer homoseksuelle fædre. I dag siger loven, at en mand og en kvinde kan være medforældre, mens to kvinder også må være medforældre. Det samme er ikke tilfældet for to mænd.

I en pressemeddelelse skriver BabySam, at man så det som en ‘fantastisk mulighed for at støtte ligestillingen’. Sammen med MBA, der blev valgt som leadbureau i september, har man derfor udviklet en kampagne, der skal tage et tydeligt standpunkt. 

Ifølge marketingdirektør i BabySam, Camilla Dindorp, søger man at vise forskellige familiekonstellationer, hvor man ikke nødvendigvis kan afkode forældrenes køn.

”Hos BabySam har vi først og fremmest altid støttet godt forældreskab. Vi er overbeviste om, at noget af det vigtigste, en forælder kan give, er omsorg for sit barn. Og evnen til at give omsorg handler ikke om køn,” siger Camilla Dindorp.


Camilla Dindorp

Hun fortsætter:

”Så da vi udviklede vores nye kampagne, besluttede MBA, at personerne på billederne skulle se androgyne ud. Fokus er udelukkende på kærligheden mellem de forældre og børn, som vi viser, og vi håber, at det beviser vores pointe overfor lovgiverne: Altså at det er på tide at ændre denne diskriminerende lov i Danmark for at give plads til, at alle forældre kan være lovmæssige forældre uanset køn.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club