Bag om det nye WPP

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Sorrell er ude. Read er inde. Alt er kastet op i luften hos verdens største reklamekoncern WPP efter en skandaløs direktørafgang og iværksættelsen af en ny sparekurs. Bureaubiz giver dig her et overblik.

Det var midt i 80’ernes popfest med skulderpuder og pangfarver, at den engelske bureaumand Martin Sorrell besluttede sig for at investere i Wire and Plastic Products – en virksomhed, der producerede indkøbskurve.

Og indkøb skulle vise sige at blive nøglen til succes for Sorrell, der blev slået til ridder i 2000.

Alt imens indkøbskurve blev til reklame og markedsføring og Wire and Plastic Products til WPP, gjorde Sir Martin Sorrell gennem opkøb virksomheden til et internationalt konglomerat.

Da WPP-bossen efter 33 år forlod sit livsværk i april sidste år, skete det som bekendt mere eller mindre frivilligt.

På baggrund af anklager om misbrug af selskabets midler og om ’upassende opførsel’ havde WPP’s bestyrelse tidligere på året ganske usædvanligt iværksat en undersøgelse af Sir Martin Sorrell – en undersøgelse, der altså resulterede i, at Sorrell stoppede i virksomheden.

Martin Sorrell under anklage af egen bestyrelse

Hans afløser, Wundermans hidtidige globale topchef Mark Read, rykkede siden ind i hjørnekontoret medbringende en gevaldig sparekniv.

Reads markante tiltræden såvel som Sorrells opsigtsvækkende afgang markerer nye tider for den britiske reklamegigant.

Efter Sorrells exit: Hvad nu?

Konsolidering og massefyringer
WPP er med bureaukæder som Akqa, Ogilvy, Kantar, Grey og GroupM til stede i 112 lande, har en række prominente kunder og omsatte i 2017 for mere end 15 mia. britiske pund. Men væksten er ifølge virksomheden selv for nedadgående, og noget måtte ske.

Få måneder efter sin tiltræden svang Mark Read så føromtalte sparekniv over 3.500 stillinger svarende til omkring 3 pct. af koncernens samlede arbejdsstyrke.

Vi er i gang med fundamentalt at repositionere WPP som en kreativ transformationsvirksomhed med et mere enkelt tilbud.

WPP-bureauerne Young & Rubicam og VML står over for en sammenlægning, ligesom Read i november annoncerede fusionen mellem af Wunderman og J. Walter Thomson (JWT).

Under navnet Wunderman Thomson skal bureauet fremover tilbyde kunder som Adobe, Amazon, Google, IBM og Microsoft prisvindende kreativitet og ekspertise inden for teknologi, data og handel i en samlet pakke.

”Kunderne vil have mere enkelthed fra deres partneres, og denne udvikling, ligesom andre hos WPP, er tiltænkt at tilpasse vores virksomhed deres behov,” som Mark Read ynder at udtrykke det.

Et enkelt tilbud
Ifølge Wundermans danske direktør Jan Werner kommer sammenlægningen ikke til at berøre Wunderman i Danmark.

På globalt plan er konsolideringen imidlertid led i en øvelse, der skal strømline WPP-koncernens ydelser og altså i højere grad tilpasse dem kundernes behov med enkelthed, simplicity, som et nøgleord.

”Vi er i gang med fundamentalt at repositionere WPP som en kreativ transformationsvirksomhed med et mere enkelt tilbud, der tillader os at møde nutidens og fremtidens kundebehov,” lød det i december atter fra Mark Read.

Vækst på 15 pct.
Det skete i forbindelse med præsentationen af en treårsplan for vækst i selskabet. Konkret skal WPP have genereret en organisk vækst på 15 pct. i 2021, hvor de årlige besparelser skal være på omkring 275 mio. pund og investeringerne i virksomheden dobbelt så store.

Vores branche står over for strukturelle ændringer, ikke strukturel nedgang, men vi har tidligere været for lang tid om at tilpasse os.

Der er masser at tage fat på, påpegede Mark Read og sendte en slet skjult kritik til sin forgænger:

”Vores branche står over for strukturelle ændringer, ikke strukturel nedgang, men vi har tidligere været for lang tid om at tilpasse os. Vi er blevet for komplicerede og har underinvesteret i nogle af virksomhedens kerneområder.”

Således har man altså foretaget en række ’critical actions’ for at tage hånd om problemerne og forbedre sin præstation.

Investering i kreativitet
Vækststrategien skal cementere WPP’s payoff, a creative transformation company, og er centreret om fire områder: kommunikation, experience, handel og teknologi.

Dette ud fra en antagelse om, at annoncørerne ikke bruger færre penge, men blot efterspørger bredere partnerskaber.

Det, der ifølge Mark Read gør WPP til noget særligt, er kreativiteten, hvorfor man hvert af de næste tre år, navnlig i USA, vil investere 15 mio. pund i kreativt lederskab.

Herudover vil WPP ”accelerere og fremme” teknologi og data som en klar konkurrencefordel.

Sejlene er med andre ord sat for WPP post-Sorrell. Og Sorrell selv? Den 73-årige ridder er med sit nye selskab S4 gået på indkøb i bureauverdenen.