Hemmingsens farvel til Sorrell

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

En hård nyser, men også enormt vidende – og god til at lytte. Røgen efter Sir Martin Sorrells farvel til WPP er ved at lægge sig, og Jonas Hemmingsen, Nordisk CEO i GroupM, sætter ord på manden bag verdens største bureaugruppe.

Det var måske ikke så overraskende, at Martin Sorrell, 73 år, stoppede efter mere end tre årtier i spidsen for WPP. Men måden, det skete på, kom bag på de fleste – både inden og uden for klodens største netværk.

Sådan konkluderer Jonas Hemmingsen, der i sin egenskab af Nordic CEO i GroupM er den højeste placerede person i WPP-hierarkiet herhjemme.

Baggrunden for afskeden var den undersøgelse, som WPP’s bestyrelse for nylig gennemførte. Uregelmæssigheder, men ikke graverende for selskabet, var afsættet, uden at nogen uden for WPP’s absolutte top ved, hvad undersøgelsen konkluderede. I mellemtiden valgte Martin Sorrell at trække sig for at ikke skabe yderligere støj.

”Martin Sorrell har haft en enorm betydning for WPP og for branchen, og desværre afspejler hans exit ikke den betydning, han har haft. Det er synd,” siger Jonas Hemmingsen.

Skal man have ondt af ham?

”Nej, det skal man ikke. Han var selv en hård nyser og en meget kontant mand. Når det er synd for ham, er det fordi, WPP er hans livsværk,” siger Jonas Hemmingsen – og tilføjer:

“Men han skal nok klare sig.”

Hvad betyder Sorrells afgang for WPP globalt?

“Det er klart, at det har skabt lidt røre, men WPP er ikke et one man band. Der er mange store talenter på tværs af gruppen og i de enkelte bureauer, og Mark Read – der lige nu er co-COO for WPP – er en intelligent og kompetent person. Den usikkerhed, som aktieanalytikere har haft, har primært gået på arvefølge og et ønske om modernisering af gruppen” siger Jonas Hemmingsen.

Han tilføjer:

“Martin Sorrells betydning ligger mere i opbygningen og udbygningen af WPP. Han har haft et enormt bredt udsyn og tydelige visioner. Tag købet af TNS for 10 år siden. At data var vigtigt, kunne vi alle sammen godt se – men han så det som det forretningskritiske element, det er blevet.”

WPP er skabt på en lang række opkøb i gennem tre årtier, og Jonas Hemmingsen peger på en rød tråd:

“Martin Sorrell købte ikke en fabrik, men en talentmasse. Du kan ikke udvikle dine kunders forretning – og dermed din egen – uden dette, og WPP er bygget op med godt og stærkt talent i alle hjørner.”

Han tilføjer:

“Det er hævet over enhver tvivl, at Martin Sorrell var visionær. Det var ham, der udtænkte Mindshare og sidenhen GroupM. Han var – med sin konsoliderende og professionaliserede tilgang – foregangsmand inden for mediabureaubranchen.”

Hvilken betydning har Martin Sorrells afgang i Danmark?

“Du kan spørge, om vores medarbejderne har valgt os på grund af Martin Sorrell – eller om vi har vundet kunder i Norden på grund af ham? I begge tilfælde er svaret nej. Vi har fået lov til at udvikle vores GroupM-forretning i Norden, fordi han og ledelsen i London forstår, at one size fits all ikke fungerer i bureaubranchen.”

Har du mødt Martin Sorrell?

“Jeg har mødt ham en del gange. Han stillede store krav, han var kontant, men absolut fair og faktisk god til at lytte. Han havde ry for at være dominerende, men jeg oplevede ham først og fremmest som enormt vidende. Han var virkelig velorienteret – også nede i detaljen, hvad angår lokale kunder og vores forretning, men ikke på en måde, hvor han blandede sig,” siger Jonas Hemmingsen og tilføjer:

“Han er en stærk personlighed og tydelig i sin måde at være på – med klare visioner. Han var god til at skære igennem – nok lidt utålmodig – og det virkede nok firkantet på nogle. F.eks. døbte han Norden for reklamebureauernes kirkegård. Og så købte han ikke meget mere i dén kategori – i vores region – men fokuserede i stedet på digitalbureauer og teknologi.”

Hvad Martin Sorrell nu finder på, kan man kun gisne om, men den forhenværende CEO er en notorisk arbejdsnarkoman, så de færreste regner med, at han blot lader sig pensionere. Financial Times skriver da også, at Sorrell ikke er underlagt en konkurrenceklausul, og derfor frit kan arbejde for konkurrerende virksomheder.