Bør fokus flytte fra Facebook til Youtube?

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Medievirksomheder i USA rykker deres videoindhold over på Youtube – Facebook er for flygtigt og kan ikke fastholde særligt de unge, lyder kritikken.

Facebook Live, Suggested Videos og nu Facebook Watch. Facebook har ad flere omgange forsøgt at skabe sig en succesrig videoplatform med det formål at få brugerne til at tilbringe mere tid på det sociale medie.

Men heldet synes ikke rigtigt at være med den californiske gigant på det felt.

Skal man tro amerikanske Digiday, er adskillige amerikanske medievirksomheder begyndt at rykke videoindhold fra Facebook og til Google-ejede Youtube.

Why media companies are shifting their attention from Facebook to YouTube

Flygtige Facebook-seere
Årsagen er ifølge Digidays kilder i grove træk, at mens man på Facebook scroller ned over videoerne, bruger man på Youtube tid på at se dem. Folk går på Youtube for at se video, og det gør det i højere grad muligt at skabe en relation til sine følgere.

Doug Bernstein fra sports- og kulturmagasinet House of Highlights siger således til Digiday:

”Youtube er et sted, som begunstiger længevarende visninger. Det er også mere ’aftalt’ visning. På Facebook eller andre platformen scroller du forbi, og videoen er et overraskelseselement.”

De unge er på Tuben
Det er også på Youtube, at man finder den unge målgruppe, der – som Bureaubiz med fænomenet Gulddreng som eksempel har beskrevet her og her – er omtrent lige så svær at nå, som den er eftertragtet.

På Facebook, lyder kritikken videre, er tålmodigheden simpelthen ikke stor nok til, at brugerne når frem til reklamepausen midt i videoen.

Facebook’s Silicon Valley approach has hindered its video ambitions

Kræver adfærdsændring
Trods et budget på angivelig en milliard dollars og diverse tiltag, der skal gøre det attraktivt for medier at publicere indhold via Facebook Watch, er anvendelsen af den syv måneder gamle funktion ifølge Digiday begrænset.

Medierne får ikke værdi for pengene, og selv om træerne med markedsføringsbriller på heller ikke vokser ind i himlen på Youtube, bliver Facebook Watch sandsynligvis aldrig mere end en miniversion af selv samme.

Succeskriteriet, hævder Digiday, er simpelthen en adfærdsændring hos brugerne. Facebook skal helt basalt ændre måden, hvorpå folk bruger mediet og give sine brugere lyst til at besøge det alene for at se videoer.