Bording overtager aktiemajoriteten i Umwelt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Umwelts CEO mener, at salget gør bureauet mere stabilt og betyder, at man kan træffe langsigtede beslutninger på et volatilt marked.

For nøjagtig et år siden blev det meldt ud, at F.E. Bording købte sig ind i reklamebureauet Umwelt ved at købe 20 procent af aktierne.

Nu melder Bording, der er en børsnoteret koncern, ud, at de køber yderligere 35,3 procent af aktierne og dermed overtager godt 55 procent af bureauet.

Umwelt er netop kommet ud med et flot regnskab, hvor man øgede bruttofortjenesten med godt 10 procent og gik fra et underskud i 2016 på knap en mio. kr. til et overskud på godt 2 mio. kr.

I pressemeddelelsen om overtagelsen af aktiemajoriteten melder man da også ud, at Umwelt ”som forventet realiserede vækst i omsætning og indtjening i 2017” og at ” den positive udvikling har styrket den gensidige tro på værdien af samarbejdet og synergien mellem Bording koncernen og Umwelt.”

Desuden skriver F.E. Bording, at opkøbet i Umwelt understøtter koncernens ønske om at kunne tilbyde et bredt udbud af digitale løsninger inden for marketing communications services.

Umwelts CEO Martin Michael Hansen vil ikke ud med, hvor meget Bording har betalt for aktierne, men fortæller om baggrunden for at sælge dem:

”Vi ville gerne have Bording ind som aktiemajoritetsejer, fordi vi på den måde kan stå stærkere og planlægge mere langsigtet, og få drejet vores forretning mod de rigtige projekter og de rigtige kunder med de rigtige kompetencer.”

Han fortsætter:

”Vi arbejder jo på et marked, der er præget af op- og nedgange. Man kan vælge at følge volatiliteten ved at gøre bureauet fleksibelt, men man kan også vælge at gøre det mere stabilt og træffe langsigtede i stedet for kortsigtede beslutninger og det kan vi nu,” siger Martin Michael Hansen, og indrømmer gerne, at man nogle gange er blevet nødt til at tænke meget kortsigtet, og dermed ind i mellem ikke har truffet de rigtige løsninger for bureauet.

På spørgsmålet om det på sigt er meningen, at Bording skal overtage alle aktier, svarer Martin Michael Hansen:

”Det kan jeg ikke sige, men deres model er ikke umiddelbart at overtage det hele, men at køber op i ejerledede virksomheder. Vi arbejder jo i peoples business, så det giver god mening at have en model, hvor der stadig er en partnerkreds”, siger Martin Michael Hansen, som sammen med nedenstående partnere stadig har 45 procent, hvor senior partnerne har en større andel end de associerede partnere:

Martin Michael Hansen, CEO og seniorpartner
Ralf Sohl, CTO og Seniorpartner
Steen Søndergaard, Relationship Director og seniorpartner
Søren Anker, Head of Production og associeret partner
Christian Werther, Creative Lead og associeret partner
Esben Sohl, Product Strategist og associeret partner

Umwelt og Nordlid skal sørge for synergier
Så sent som i går skrev Bureaubiz, at Thomas Ladefoged stopper som kommerciel direktør hos Bording og at stillingen bliver nedlagt.

Baggrunden for det er et ønske om at decentralisere marketingorganisatonen og at man hos Umwelt og Nordlid, som Bording købte for to år siden (da det hed Relationshuset Gekko og før det blev til Nordlid ved sammenlægningen med Increase, red.) skal skabe synergi blandt Bording-selskaberne.