Bureau: Fyringer efter mislykket sporskifte

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Subsero forsøgte sidste år at ændre bureauet fra et digitalt bureau til et leadbureau. Sporskiftet lykkedes dog ikke og man måtte fyre fire medarbejdere. Nu ansætter man igen.

For et år siden kunne Subsero melde ud om et godt regnskab, der viste en fordobling af årets resultat til 1,863 mio. kr.

Årets resultat kom på baggrund af en stor tilgang af kunder og det gav ledelsen blod på tanden til at udfordre markedet ved at opgradere bl.a. de kreative kræfter.

”Tanken var, at vi gerne ville have flere kreative muskler til at blive kreativt leadbureau, men det spring lykkedes desværre ikke,” siger adm. direktør Stig Andersen.

Grunden til, at det ikke lykkedes var, at man ikke fik de forventede integrerede kampagner og derfor stod toplinjen stille, mens udgifterne var steget i kraft af nyansættelserne.

Det betød, at man måtte gå ud og fyre fire medarbejdere, bl.a. den kreative direktør og kontaktchefen.

Tidligere på måneden blev det meldt ud, at adm. direktør Kristoffer Hamborg stopper, idet han er blevet headhuntet til en af bureauets kunder.

Både hans afgang og en øget fokusering på de digitale kerneopgaver betyder, at man nu har ansat en række medarbejdere med andre kompetencer.

Det er Katharina Berg Grønnegaard, der er senior account director, Line Ekvall, senior projektleder, koncept & tekstforfatter Camilla Maybom, Rasmus Skovgaard Jensen, digital art director og grafiker Mie Heiberg.

Bageste række fra venstre mod højre: Mie Heiberg, Line Ekvall og Rasmus Skovgaard Jensen. Siddende fra venstre mod højre: Katharina Berg Grønnegaard og Camilla Maybom.

”Katharina og Line kommer med en god blanding af erfaring fra større digitalt orienterede bureauer og kundesiden (henh. Georg Jensen og Pandora, red.), og vi tror, denne blanding er vigtig for på bedst mulig måde at kunne understøtte større virksomheders massive fokus på den digitale kunderejse, siger Stig Andersen og fortsætter:

”Camilla og Rasmus er dygtige kreative (tidl. henh. Sunrise og Vertic), der i første omgang er gledet ind for to medarbejdere, der gik på barsel her i efteråret. Endelig har vi i Mie fået en mediegrafikerelev, der har en rigtig god ballast fra TDC Erhverv og en baggrund som mediedesigner.”

Om hvad det mislykkede forsøg med at ændre fokus har kostet på bundlinjen, siger Stig Andersen:

Det siger sig selv, at med øgede omkostninger og en toplinje, der ikke rigtigt udviklede sig, så bliver 2017-regnskabet ikke det kønneste. Det er endnu ikke revideret, men jeg vil da godt røbe, at vi kommer ud med et underskud for første gang siden 2009. Det er imidlertid ikke noget, der ryster os økonomisk, da vi stadig har en egenkapital på flere mio. kr. og er selvfinansierende. Pr. nytår var omkostningstilpasningen endvidere fuldt gennemført, og derfor er jeg helt tryg i forhold til, at vi nok skal klare os godt økonomisk i 2018.”