Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Billede fra Franklys sommerfest.

Til jul og sommer gav Frankly medarbejderne store pengegaver. Nu indfører man højere pension, barsel med fuld løn samt har en sundhedsforsikring. Alt sammen for at tiltrække og fastholde medarbejdere på et marked, hvor netop det er en af bureauledernes største hovedpine.

Rekruttering og kompetencer er bureauernes største problem lige nu. I hvert fald siger 49 pct. af bureaulederne i BureauTrends, at det der holder dem vågen om natten er, at de ikke kan tiltrække og ansætte de bedste talenter. Og for digitale bureauledere er det hele 79 pct., der har den udfordring.

Det er da også helt klart en del af motivationen for, at det digitale bureau, Frankly, nu går ind og “forbedrer medarbejdernes vilkår dramatisk”, som partner & CEO, Nicolai Wichmann, udtrykker det, også selvom pensionsvilkårene er langt fra brancher som fx den finansielle.

”Vi er klar over, at andre brancher er et stykke foran os, men vi synes, at vi nu i det mindste er kommet noget bedre med. Det betyder, at vi især er konkurrencedygtige indenfor vores egen branche, men også når vi skal tiltrække talent fra f.eks. managementkonsulentsiden eller IT-huse.”

De nye tiltag er en pension, der stiger fra 2 til 5 pct. plus et obligatorisk medarbejderbidrag på 3 pct. Desuden introducerer bureauet en barselsordning, hvor både mænd og kvinder modtager tre måneder med fuld løn. Samt en halv månedsløn når barnet fylder sit første år.

”Udover at vi gerne vil tiltrække og fastholde gode medarbejdere, handler det for os om at vores medarbejdere får en større arbejdsglæde. Det tror vi, at man skaber ved at sørge for, at medarbejderne kan føre en tilværelse, hvor der tages hensyn til alle livets aspekter – og at man som Frankly-kollega føler, at der bliver draget omsorg for en, hvad enten det handler om familieforøgelse, sygdom eller pension,” siger Nicolai Wichmann.

Frankly har samtidig indført sundhedsforsikring til medarbejderne, der indeholder adgang alle døgnets timer til læge, kiropraktorbehandling og diætistrådgivning.

Det er lykkedes Frankly at ansætte netto 14 medarbejdere siden starten af coronakrisen. Nogle af de tiltag, man har taget tidligere, var at holde på samtlige medarbejdere og man satte dem ikke ned i løn under krisen, som man gjorde på flere andre arbejdspladser. Tværtimod gav man medarbejderne en ekstra bonus på 5.000 kr. i julegave sidste år. Dengang sagde CCO og partner, Klavs Valskov:

”Vi gav alle en bonus på 5000 kr. i december for at hylde deres dedikerede indsats. Folk hos os har sat pris på håndteringen, er motiverede og ser fremad.”

Igen i juni i år gav man samme beløb i sommerbonus, og netop fordi man nu er vokset til en medarbejderstab på 50 medarbejdere, hvor man for et par år siden lå omkring 30 medarbejdere samt har kontorer i København, Vilnius, London og Milano, har man syntes, at det var på tide, at få mere permanente forbedringer på medarbejdersiden, fortæller Nicolai Wichmann:

”Hos Frankly har vi sådan set altid værnet meget om vores medarbejdere og som virksomhed altid bakket op om hinanden på og udenfor arbejde for at stå igennem de svære situationer, der kan opstå for os alle. I kraft af vores voldsomme vækst føler vi nu, at tiden er moden til, at vi får sat bedre og mere professionel skik på vores kollegers vilkår”, siger Nicolai Wichmann.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club