Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Mindshares CEO: Martin Ove Rasmussen.

Mindshare har trukket sig fra Klasselotteriets mediabureauudbud med begrundelsen, at bureauet skulle "investere for mange timer af vores bedste folks tid på generel tilbudsgivning samt udarbejdelse af en mængde helt konkrete omfangsrige opgaver. Dette stod efter vores vurdering slet ikke mål med risikoen ved at blot være en ud af fem deltagende bureauer samt de skitserede kommercielle vilkår i samarbejdet."

Bureaukonkurrencer – og i særdeleshed offentlige udbud – har i årevis været forkætrede, og igennem hele Bureaubiz’ 12 år lange historie har vi ofte skrevet om udbud, hvor der har været problemer af forskellig slags – som f.eks. at arbejdskravet til deltagelse ikke stod mål med den omsætning, man kunne vinde.

Det har dog også hele tiden stået klart, at den mest effektive reaktion fra bureauer har været at sige pænt Nej Tak.

Det har Mindshare gjort efter at være blevet prækvalificeret i Klasselotteriets udbud.

Bureauet gør det i god ro og orden, men forklaringen er ret klar: Der er ingen sammenhæng mellem kontraktens størrelse og den indsats, der kræves i pitchen.

Mindshare trækker sig efter prækvalifikation
Det var i forbindelse med artiklen på Bureaubiz, om at Klasselotteriet har valgt leadbureau, at Klasselotteriet samtidig meldte ud, at de har prækvalificeret fem bureauer til sit mediabureau-udbud, der bliver afgjort den 27. november.

Men Mindshare har altså trukket sig fra udbuddet efter prækvalifikationen, og forklaringen er ifølge Mindshares CEO, Martin Ove Rasmussen, følgende:

”Helt grundlæggende er det en nøgtern kalkule af den påkrævede investering i forhold til risiko og potentiale. Vi skulle simpelthen investere for mange timer af vores bedste folks tid på generel tilbudsgivning samt udarbejdelse af en mængde helt konkrete omfangsrige opgaver. Dette stod efter vores vurdering slet ikke mål med risikoen ved at blot være en ud af fem deltagende bureauer samt de skitserede kommercielle vilkår i samarbejdet.”

Martin Ove Rasmussen tilføjer:

”Det var ovenikøbet blot en rammeaftale, som principielt ikke forpligter kunden med ensidig eksklusivitet og opsigelse. Det var simpelthen uinteressant for os at fortsætte deltagelse. Vi vil hellere foretage sådanne investeringer i vores eksisterende kunder.”

Mindshare har trukket sig før
Det er ikke første gang, at Mindshare trækker sig fra et udbud, selvom bureauet ikke særlig ofte deltager i ”klassiske mediepitches”. Ifølge Mindshares CEO er det fordi der ikke altid er en sammenhæng mellem bureauets indsats og virksomhedens kontraktudformning:

”Vi har kun få gange trukket os efter prækvalificering. Senest var det efter en global RFI (RFT (request for information) sker oftest forud for RFP (request for proposal, red.) på Velux. Det hænder desværre, at vi først her (ved prækvalifikationen, red.) får fuldt overblik over krav, risiko, kommercielt potentiale samt ånden i samarbejdet.”

Martin Ove Rasmussen tilføjer, at han ikke mener, at Mindshares ”brede palette af ydelser ser ud til at matche Klasselotteriets primære interesser:”

”Vi er jo et integreret full-service bureau, som både mener og kan dokumentere at færre bureaupartnere er mere effektivt, fleksibelt og skaber mere sammenhængende løsninger. Det var tydeligt i materialet, at det var en meget afgrænset og begrænset traditionel mediebureauydelse, som Klasselotteriet var på udkig efter. Det kan vi også sagtens levere til ug-med-kryds-og-slange, men ikke med den indledende investering og under den potentielle økonomi. Og så er vi klart bedst, når vi kan udfolde vores integrerede position,” siger han og tilføjer:

”Vi har desuden en meget høj kundetilfredshed og meget lange samarbejdsrelationer. Det ville blive svært at opnå med Klasselotteriet under de skitserede betingelser og vilkår.”

Kan du give et godt råd til udbudsgivere, så du og/eller andre undgår at komme i samme situation?

”Ikke noget, som ikke allerede er sagt mange gange. God forberedelse er mere end det halve arbejde. Brug hellere tiden på indledende kemi-møder og kontakt til referencer. Læs udvalgte bureauers blogs, lyt til deres podcasts og deltag i deres arrangementer. Det skal være bæredygtigt for alle parter, så lad være med at kræve 100’vis af timers investering. Og så skal en aftale være balanceret og fair. Alt andet er for kortsigtet.”

Klasselotteriet vil ikke give nogle kommentarer under udbudsfasen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club