Af Peter Engholm, journalist
15. november 1924: Den første Ford Model T, der officielt blev samlet på den nye, danske fabrik. Næsten én million biler rullede ud fra de danske bil- og samlefabrikker. Foto fra bogen.

TBWA-direktør Erich Karsholt har skrevet en bog, der næppe bliver blandt julens største bestsellere. Men historien om den store, danske bilproduktion er ikke desto mindre både ny og inspirerende.

Hvis talen falder på bilproduktion, så dukker vi typisk nakken. For den gængse opfattelse er, at Danmark aldrig har været med på vognen, så at sige.

Og så alligevel: I perioden 1919-1974 rullede der næsten én million biler ud fra danske bil- og samlefabrikker, og en overgang var Danmark det femte-største bilproducerende land i Europa – bl.a. foran Sverige. Ford placerede sin første europæiske samlefabrik i Danmark, det samme gjorde General Motors.

Personen, der har gravet denne – i dag nærmest ukendte – side af dansk industri frem, er Erich Karsholt, der til daglig er direktør i TBWA/Copenhagen. Han har skrevet bogen ”Dansk bilproduktion” – med undertitlen ”Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede”.

Det lyder tungt. Det er det også: Over 2,8 kg. Men de 464 sider er dels ødselt illustreret, dels levende og engageret fortalt.

Erich Karsholt er en rutineret kommunikatør. Her tænkes ikke udelukkende på de godt 30 år på bureausiden, bl.a. 10 år som partner på Bates Y&R og siden 2014 i spidsen for TBWA. Han har også skrevet moppedrengene ”Mercedes-Benz i Danmark. Mennesker, biler og markedsføring” i 2010 (og omtalt på Bureaubiz), og ”Renault i Danmark. Mennesker, biler og markedsføring” i 2014. Sidstnævnte sammen med Henrik Stenholt.

Erich Karsholt

”Jeg har næsten altid haft biler på kundelisten. Det har været en stor del af mit professionelle, og jeg har taget det med hjem. Jeg slapper ved at skrive bøger. Men denne bog har ingen snak om hestekræfter og moment, og heller ingen detaljerede beskrivelser af mærker og brands. Jeg ser det mere som et stykke dansk erhvervs- og kulturhistorie,” siger Erich Karsholt og tilføjer:

”Jeg ville have menneskene med, og jeg har talt med dem, der voksede op med fabrikkerne og har arbejdet på dem. Det skader i øvrigt ikke tale med andre end dem, man er vant til på et reklamebureau.”

Håbløse regler og trækasser som frynsegode

Staten har alle årene reguleret og styret danskernes bilkøb via afgifter. Det kan umiddelbart være svært at tro, at det har været mere grelt end i dag, men den er god nok:

Fra Citroën-fabrikken i Frankrig rullede samlede biler ud. De blev så skilt ad, delene blev puttet i kasser og sendt til Danmark, hvor de blev samlet på ny. Ellers kunne bilerne ganske enkelt ikke importeres til Danmark.

Trækasserne, som bildelene fra de mange mærker kom i, var i øvrigt det tætteste, medarbejderne kom på frynsegoder og blev bl.a. brugt til huse, sommerhuse og kolonihavehuse.

”De fabrikker, Ford byggede i Danmark, tiltrak stor national opmærksomhed. Det var efter datidens målestok moderne anlæg, og man var fascineret af den amerikanske måde at fremstille på. Ford var ikke tilsvarende fascineret af fagforeninger og overenskomster, men man var nødt til at tilpasse sig. Og selv danskerne havde de højeste lønninger i Europa, så leverede de også den største effektivitet. Bilfabrikkernes ejere fik meget for pengene,” siger Erich Karsholt.

Danske samarbejder kan skabe innovation

Der var i alt 15 samlefabrikker i Danmark, heriblandt Saab, Volvo og Mercedes-Benz. Men tiden var dem ikke nådig. Toldfordelene forsvandt, handelshindringer blev ryddet af vejen, og bilerne blev stadig mere avancerede. Og der kom så meget gang i bilsalget i Danmark, at fabrikkerne ikke kunne følge med.

General Motors med Opel var den sidste på det danske marked og stod i 1973 endda foran at åbne en større fabrik. Jobopslagene var allerede indrykket i aviserne, da oliekrisen kom. Den tog effektivt livet af den danske bilproduktion, og i 1974 blev de sidste danske Opel-biler samlet.


18. oktober 1974: Den sidste bil, en Opel Kadett, kører af samlebåndet

”I dag tager vi bilen for givet, men i bilernes barndom var der en stor bevægelse for at forbyde dem. Siden fyldte den danske bilproduktion meget, og historien – og samtalerne med folk – har lært mig, når vi danskere først går sammen om noget, så kan vi nå ret langt,” siger Erich Karsholt og tilføjer:

”Jeg kan ikke forestille mig traditionelle bilfabrikker vende tilbage til Danmark, men vi kan nytænke energiformer, drivmidler og transport. Hvis vi bruger vores samarbejdsevner til at se på mobilitet, så jeg er overbevist om, at vi kan komme på noget nyt.”

Dansk bilproduktion – Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede

  • 464 sider med over 1000 foto og illustrationer
  • 499 kr.
  • Strandbergs forlag

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club