Af Peter Engholm, journalist
peter stenbæk

Direktøren på Heartbeats Studio, Peter Stenbæk, er stoppet og laver nu NFT’er i form af sårbare robotter samt legetøj, træskærerarbejde og en musical. Og det giver faktisk mening – også i et bureauperspektiv.

Cv’et er heftigt. Lidt udpluk fra tidligere: Instruktør på Aqua-video ’Barbie Girl’, der tidligere på året rundede en milliard visninger på YouTube, en hovedkraft i Polle fra Snave-universet, og medejer af We Love People.

Senest har Peter Stenbæk været kreativ direktør på Egmont-bureauet The Story Laboratory, og allersenest – faktisk frem til maj i år – var han bureaudirektør for Heartbeats Studio.

Nu laver han noget andet. Noget helt andet end bureau-arbejde, men stadig kreativt:

Peter Stenbæk udgiver nu en række NFT’er (Non-Fungible Tokens) på den dansk-stiftede NFT-platform Vinci. De digitale kunstværker er en del af et større univers under navnet Vulnerable Robots Prototypes, som bl.a. også omfatter spil, musical, en legetøjssamling og noget så analogt som træskulpturer af de sårbare robotter.

   

”Jeg har siddet på en kontorstol, siden jeg var 17 år, og har brug for noget tid, hvor jeg ikke arbejder ud fra en brief,” siger Peter Stenbæk.

Er det et farvel til bureaubranchen?

”Nej, det er en periode med mig-tid. Som bureau-kreativ har jeg været helvedes heldig at kunne lave vilde ting. Og jeg havde 20 år med Jan Duckert i People Group, og her lærte jeg bl.a., at det er kort til handling,” siger Peter Stenbæk og tilføjer:

”Og både Egmont og Heartbeats har det været spændende at være en del af et stort maskineri, men jeg kom som leder længere og længere væk fra den kreative grundsubstans.”

Hvor meget af den førnævnte bureau-kreativitet bruger du?

”Jeg bruger bl.a. den uddannelse på Disney Institute, som jeg tog, mens jeg var hos People Group. Men det væsentligste er, at jeg laver det, jeg har drømt om længe. Jeg har de seneste fire år tegnet robotter i nostalgisk futurisme uden at vide, hvad de skal bruges til. Jeg har brugt weekenderne på det – og på den måde var jeg tilbage som 19-årig, hvor jeg tegnede hver gang, der var mulighed for det,” siger Peter Stenbæk.

Hvad har projektet givet dig indtil videre?

”Den gådehudseffekt, som både kultur og reklame er i stand til – men som den taktiske reklame mangler. Og understreget nødvendigheden i at lave communities. Det er noget, alle i branchen bør lære. Vinci bygger communities op om kunst – ikke kunst, den enkelte hænger op, men en demokratisering af begrebet,” siger Peter Stenbæk og tilføjer:

”Og så er disciplinerne distribution og markedsføring lige så vigtige som altid, uanset hvad man laver. Som Kjeld Tolstrup sagde: Undergrund betyder bare, at det er dårligt lavet og dårligt distribueret.”

Hvis ikke man har et svagt punkt for robotter, hvad kan man så alligevel tage med sig?

”Som kreativ får du mange ideer. Her handler det om få fulgt dem til dørs. Og både bureauer og annoncører bør drage fordel af, at prototyping er blevet nemt. Sæt værktøjerne fri – det er lige præcis dét, Virtue gør så fantastisk, bl.a. deres minecraft-Berlinmur og verdensarv-projektet i Ukraine med Polycam.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club