Bureauernes awardkonge: Vi tænker aldrig på at vinde priser

Peter Engholm,
journalist

& Co. er i særklasse de seneste fem års mest awardvindende bureau herhjemme. Bureaudirektør Mikael Jørgensen sætter ord på tilgangen til arbejdet.

For de fleste, der har fulgt med i den danske og internationale awardscene, vil det næppe overraske, at & Co. er det mest prisvindende bureau på dansk grund. Endda i så suveræn stil, at bureauet i Bureaubiz’ oversigt over de seneste fem års awardpræstationer har høstet flere point end nr. 2 og 3 tilsammen. Se oversigten her [$].

Men det overrasker Mikael Jørgensen, der er CEO i & Co.:

”Helt grundlæggende tænker vi aldrig på at vinde priser. Vi er ikke fokuserede på det, og derfor fylder det ikke meget – og derfor bliver vi ikke trætte af at vinde en pris,” siger Mikael Jørgensen og tilføjer:

”For os er priser et skulderklap fra vores kolleger i branchen – et skulderklap, der gør os glade og stolte. Derfor er jeg også taknemmelig for femårsoversigten.”

Hvis ikke I fokuserer på awards, hvad gør I så?

”Vi har altid været fokuserede på kunderne og på vores arbejde for dem. Det handler udelukkende om at løse opgaver for kunder: Hvad er bedst for at løse kundens problem? Og vi bruger kreative værktøjer til at skabe vækst, hvad enten kunden sælger flere varer eller kan tage en højere pris for sin vare,” siger Mikael Jørgensen.

Så hemmeligheden bag at vinde priser er, at man ikke skænker dem en tanke?

”Vi er snarere koncentrerede – om kunderne og om håndværket. Vi er fagnørder og bruger mere tid. Forstået sådan, at vi går i detaljen. Vi bruger mere tid, så dét, vi laver, ikke findes bedre andre steder i byen. Håndværket gælder alle aspekter – fra strategi, via overordnet kreativitet til at lave arbejdet ordentligt færdigt,” siger Mikael Jørgensen.

Fokus på kunderne og håndværket – det vil andre bureauer nok også mene, at de har …

”Læg dertil evnen til at samarbejde – med kunder og kolleger. Vi har en flad hierarkisk kultur, hvor alle arbejder med kunder, og alle gør sig megaumage. Og spiller hinanden gode. Vi er derudover privilegerede at kunne tiltrække talenter og profiler, så jeg synes, vi har samlet sindssygt mange gode folk,” siger Mikael Jørgensen.

Det lyder egentlig ikke som raketvidenskab …

”Det er det heller ikke. Ligesom fodbold heller ikke er rocket science, men ligesom med fodbold kan man forbedre og forfine, så håndværket nogle gange nærmer sig kunst. Vi prøver at nytænke metoder og stimulere de rigtige ting kreativt,” siger Mikael Jørgensen.

Hvilke rigtige ting er det, der skal stimuleres?

”95 pct. af de beslutninger, hjernen træffer, sker per intuition. Vi arbejder blandt andet med at ramme de emotionelle drivere,” siger Mikael Jørgensen.

& Co. er suveræne på awardscenen. Men i samme femårsperiode har annoncørerne hvert år i Imageanalysen udpeget Robert/Boisen som de kreativt stærkeste …

”Undersøgelsen fra MyImage er én blandt flere. Og vores fokus er uændret arbejdet for kunderne og fagnørderiet,” siger Mikael Jørgensen.

I har de seneste 4 år hentet 6 priser ved Advertising Effectiveness Award, men hidtil ingen Grand Prix’er. Tror du, at det er dét nøk, der skal til for ændre annoncørernes opfattelse?

”AEA er en superinteressant pris. Det er krævende at skrive cases, men vi sætter ressourcerne af til det, fordi prisen kvalificerer den kreative indsats,” siger Mikael Jørgensen.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.