Bureaufolk tror på kreativitet. Men tror de også på marketing?

Finn Graversen,
journalist

Sket i ugen: To bureauer dedikerede sig på forskellig vis stærkt til kreativitet, mens nogle andre bureaufolk i en debat om markedsføring i en recession såede tvivl om, hvorvidt de reelt tror på marketing.

Et par bureauer gik i markedet i ugens løb med budskaber, der markerer en stærk tro på kreativitetens styrke. Det ene et lille og relativt nyt med et konkret budskab om at sælge kreativitet på en anderledes måde, mens det andet er et af landets største, og her var budskabet lidt mindre konkret.

I en anden sammenhæng har ugen budt på en debat, hvor man undrende må spørge, om bureaufolk tror på marketing.

Kreativ satsning fra AKQA
AKQA Danmark har i et interview i Markedsføring fortalt, at de er i gang med en kreativ satsning. Det konkrete handlede om, at Miriam Plon Sauer er blevet en del af direktionen som strategi- og kommunikationsdirektør, og at den kreative afdeling under ledelse af kreativ direktør Nicolai Villads Løser Smith er blevet udvidet, så den nu rummer 27 medarbejdere. Det blev dog ikke nævnt, hvor mange nye, der var tale om.

Det mest interessante ved udmeldingen er, at det er et digitalt bureau, der gerne vil længere ind på den kreative bane. Det er den nok så bekendte brancheglidning, der udfolder sig, og man kunne fornylig på Bureaubiz også høre Lars Hedal fra Hesehus tale om det samme.

Det må dog samtidig tilføjes, at en sådan udmelding fra AKQA ikke hører til de mest overraskende, når man tager den internationale profil i betragtning.

Det opmuntrende for de traditionelle bureauer må være, at efter en tid, hvor alt har handlet om data og algoritmer, så er vigtigheden af kreativitet måske på vej tilbage. I så fald så bliver spørgsmålet om, hvem der kan folde de kreative processer bedst ud.

Det er ikke gjort med at sige, at man vil det og ansætte nogle flere kreative – der skal også være en stærk kreativ kultur, og den skaber man ikke bare uden videre.

Læs hele interviewet her

Kreativitet som abonnement
En gruppe Uncle-folk omfattende bl.a. Brian Schøler og Thomas Ilum, stiftede sidste sommer et nyt bureau under navnet Them. Nu har de så udviklet en ny model for bureauet og skiftet navn til Worth Your While.

Den nye model, som de i al beskedenhed mener skal disrupte markedet for kreativitet, handler om at sælge det i abonnement. De henviser selv til, at abonnements-salg er en af de store vækstdrivere i erhvervslivet, og at deres model er den første af sin slags inden for sit felt.

Om det er rigtigt, skal være usagt – men modellen ligner andre forretningsmodeller uden helt at passe ind i en af dem og på den måde kan man selvfølgelig sige, at den er ny. Risikoen er dog, at den lander ned midt mellem andre modeller.

  • Abonnementet kan minde om en retainer, men er anderledes fordi samarbejdet ikke er lige så fasttømret og omfangsrigt som en retainer.
  • Det mere løse forhold kan minde om freelance, men adskiller sig ved den faste pris og det mere konkrete produkt.
  • Abonnementet beskrives som et muligt supplement til et andet samarbejde eller inhouse bureau, hvor man kan få et bud på en løsning af en konkret problemstilling. Det kan minde om en pitch – bortset fra at her skal der trods alt betales for indsparkene.
  • Som modellen beskrives, indebærer den, at kunden hver måned kan få et bud på en brief, og på den måde kan den også minde om de mere projektorienterede relationer, som mange reklamebureauer har fået til kunderne i takt med det voksende fokus på digitalisering. Men den adskiller sig ved trods alt at søge en mere løbende betaling – lige som en retainer.

Fra folkene bag lyder det:

Produktet er en mulighed for at booste sit brand med verdensklasse kreativitet, uden at ryste træet for meget i forhold til det eksisterende bureau eller in-house afdelingen, og uden at forpligtige sig meget mere end man fx gør med sit Spotify abonnement.”

De betoner selv, at de forsøger at være innovative i en branche under stor forandring, og det skal de have point for.

Jeg sidder dog tilbage med et grundlæggende spørgsmål: Kan man få “verdensklasse kreativitet” uden at “forpligtige sig mere end sit Spotify-abonnement” for 35.000 kr. om måneden, som er den pris Worth Your While har sat på et 6 måneders abonnement?

Det vil i den grad være en nyhed, for normalt betones det i bureaubranchen, at topkreativitet bedst bliver til, når kunde og bureau har et tæt partnerskab, hvor man sammen får arbejdet sig grundigt ned i produktet, markedet og problemstillingerne og får defineret den ramme, kreativiteten skal spille inden for. Så man efterlades med en vis skepsis.

Betyder det, at folkene bag Worth Your While ikke kan få succes med deres model? Næppe. Bureauer er peoples business og dygtige folk kan altid tiltrække kunder, de kan bygge et bureau på. Så folkene bag Worth Your While vil være langt vigtigere end en eller anden konstrueret model.

Abonnementsmodellen kan så blive en indgang til dialog med potentielle kunder, og det efterlader den som meget mere en new business aktivitet end en disruption af det kreative marked.

Noget der heller ikke forekommer dem helt fremmed. De erkender, at abonnementsmodellen selvfølgelig ikke kan bruges på alle typer kreative opgaver. Den står for dem ikke i modstrid med de tætte og faste samarbejder, men skal synliggøre deres dedikation til kreativitet samt medvirke til at effektivisere de indledende faser i en kreativ proces – og som det lyder i materialet fra dem:

“For andre brands vil det være nemt at prøve os af, før man begynder et længerevarende forhold…hvis det er det man ellers foretrækker.”

Man kan også få den tanke, at det er et initiativ, der er skabt som reaktion på Corona-krisen, og i et interview i Markedsføring erkender de da også, at de lige som mange andre er ramt af krisen.

Torsdag kunne man også se Brian Schøler optræde i en artikel i Jyllands-Posten, hvor han fortalte om at bureauet blev mødt med urimelige krav fra banken til at få en kassekredit for at sikre sig mod eventuelt at få problemer med likviditeten. Det har man så fundet andre løsninger på.

De understreger dog selv, at modellen er udviklet tidligere, og at Corona-krisen i virkeligheden kom i vejen for lanceringen.

I januar hentede de Mads Holten Bonke til bureauet som client service director bl.a. med den opgave at arbejde med abonnementsmodellen. Mads Holten Bonke er en erfaren digital bureaumand og forretningsudvikler, der senest har været ca. 10 år hos det digitale bureau Banyo.

Herudover har de også fået selskab af Carl Angelo, der gør de tre stiftere, Brian Schøler, Thomas Ilum og Lukas Lund selskab som den fjerde partner. Han kommer lige som dem fra Uncle Grey og skal være Design Director.

Tror bureaufolk ikke mere på marketing
Tidligere bureaudirektør og nuværende selvstændig konsulent, Henrik Jensen, kom i modvind, da han skrev et white paper til TV 2, hvor han gennemgik en del forskningsrapporter om markedsføring i recession.

Konklusionen var overordnet, at det betaler sig at investere i marketing. Så skulle man tro, at bureau- og marketing-folket ville juble, men til Henrik Jensens store overraskelse kom modvinden fra nogle bureaufolk.

Det fik ham til i en replik på Markedsføring at konstatere følgende:

“Jeg håbede lidt, at jeg kunne blive udfordret lidt på konklusionerne af nogle CEO/CFOs fra virksomhederne.

Så en kvalificeret debat om værdien af markedsføring for recessionsramte virksomheder kunne komme i gang. 

At udfordringen skulle komme fra nogle unge løver fra mediebureauverden, havde jeg ikke lige set komme.”

Man forstår hans undren. De to indlæg fra en nuværende og tidligere Mindshare-medarbejder sigter ikke på gennem kritisk dialog at løfte og styrke argumentationen om marketings rolle – snarere at pille Henrik Jensens konklusion ned.

Så derfor sidder man tilbage med et sært spørgsmål i hovedet – er der bureaufolk, der ikke tror på værdien af marketing.

Der er selvfølgelig meget mere indhold om marketing i en recession i TV 2’s white paper, som kan læses her.

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.