Skal brands kommunikere om deres bæredygtighedsinitiativer? Ja, det skal de. Det fastslog 6 bureauledere i denne artikel.
Men når det kommer til bureauernes egne bæredygtighedstiltag, så er den overordnede holdning, at de ikke er nødvendige at kommunikere.
Begrundelsen fra bureaulederne er, at det er en selvfølgelighed at tænke i miljøvenlighed, og derfor er der ingen grund til at skilte med det.
Fra adm. direktør Lars Hedal, Hesehus, lyder det f.eks.:
”Vi er opmærksomme på eksempelvis energieffektiv serverdrift, men vi har set det som noget naturligt at gøre og ikke noget, vi vil differentiere os på.”
Og stort set det samme siger CEO i Eiffel CPH, Tobias Høgsberg:
”I dagligdagen prøver vi i det små at begrænse vores Co2 impact som virksomhed, men det er ikke noget, vi på nogen måde skilter med.”
Flere bureauledere melder dog samtidig ud om, at ansøgere, medarbejdere og kunder efterspørger miljøvenlig synlighed. Fx lyder det fra Søren Stemann Beck, CEO i Gorm Agency:
”Vi kommunikerer ikke vores miljøvenlige tiltag. Skomagerens søn, du ved. Men vi er som bekendt en del af First Chair Group og her har man netop etableret en virksomhed – First Chair Global Goals – som rådgiver virksomheder og organisationer om netop deres strategier indenfor FN’s verdensmål. Så vi planlægger at tage egen medicin, for vi oplever oftere og oftere, at ansøgere spørger ind til netop det område, eller kunder spørger ind til, hvad vi gør af bæredygtige tiltag.”
Vi bidrager via kunderne
Flere af de bureauledere, som Bureaubiz har været i kontakt med, siger, at bæredygtighedsdagsordenen fylder mere og mere, men at det især er vigtigt at bidrage via arbejder for kunderne.
”Der, hvor vi føler, at vi kan sætte ind og bidrage positivt til bæredygtighedsdagsordenen er ved at hjælpe vores kunder med at tænke det ind i deres strategier og brandpositionering – for på den måde at hjælpe dem med at fokusere på at nedbringe CO2-udslip. Eller hvad der nu kan give mening for den respektive virksomhed,” lyder det fra Rasmus Brostrøm, CEO hos Gotcha. Han tilføjer, at man på bureauet har etableret et internt Task Force, der skal drøfte tilgang og profil i forhold grøn omstilling og bæredygtighed.
Fra CEO i &Co., Ørnulf Johnsen lyder det:
”Vælger man &Co. så er man som kunde som oftest indstillet på, at man gerne vil ud og skabe en større emotionel impact med sin fortælling og tale ind i en større kontekst. Vi har ikke selv kommunikeret bæredygtighed eksplicit som en &Co.-historie, men det er tydeligt at bæredygtighed fylder stadig mere i de opgaver, som lander på vores bord. Det er også en hjertesag for rigtig mange af vores ansatte, og vores kompetence inden for området udvikler sig hurtigt. I NoA regi er der større direkte fokus på bæredygtighed. Her kommunikerer vi direkte om mulighedsrummet i The Green Shift, og har gået ind i et større partnerskab med C4IR Ocean, hvis mission er at skabe bæredygtige verdenshav gennem at kombinere data, kompetence og teknologi.”
Også hos Advice fylder den grønne dagsorden:
”Der er ingen tvivl om, at bæredygtighedsagendaen på alle måder fylder noget hos os. Og på mange niveauer. Det gælder både vores eget aftryk, vores bidrag og vores kultur. Og det gælder i høj grad i vores tilgang og rådgivning,” siger CEO Mille Klink. Hos Advice. For tre år siden lancerede man hos Advice et bæredygtighedsbarometer for at få danske forbrugeres opfattelse af bæredygtighed og forventninger til virksomheder og organisationer.
Vi kommer længere i fællesskab
Bureaulederne har ikke problemer med at arbejde for kunder, der ikke har bæredygtighed på dagsorden. Tværtimod, for så kan man netop hjælpe dem i den retning. For eksempel hos Eiffel Cph.
”Vi har tidligere haft diskussioner i partnergruppen om hvorvidt vi ønskede et samarbejde med en given virksomhed, fordi de fx repræsenterede et værdisæt der lå meget langt fra vores eget, men ikke i forhold til bæredygtighed. Vi vil gerne hjælpe alle der har et ønske om at arbejde med omstillingen og en mere bæredygtig agenda. Og vi er også utrolig stolte, når vi samarbejder og hjælper virksomheder som fx Ørsted og Merkur, der går forrest i den grønne omstilling. Det er meget inspirerende at være en del af,” siger Tobias Høgsberg.
Hos &Co. har man samme tilgang, fortæller CEO Ørnulf Johnsen:
”Alle virksomheder er ikke lige langt – eller har det lige nemt – ved den grønne omstilling. Men kunder i langt de fleste kategorier efterspørger bæredygtighed som en merværdi i kundeoplevelsen. Når vi skal hjælpe vores kunder med at blive mere kundeorienterede, er det derfor vores indstilling, at vi trods alt kommer længere ved i fællesskab at hjælpe dem hen mod en bæredygtig forretningsmodel, snarere end at smid dem på porten, fordi de ikke gør nok.”