Chillboards fra Nord DDB vinder den første danske løve i årets Cannes Lions (og jo, det blev til guld i Young Lions Design, men talenterne vinder guld, sølv eller bronze – ikke løver).
Mandag aften vandt casen en bronzeløve i Outdoor Lions, og lidt statistik viser, hvor svært det er at komme så vidt: 1809 cases blev indsendt i kategorien, der er den fjerdestørste i Cannes. Shortliste-juryen skar over 90 pct. fra, hvorefter løve-juryen høvlede godt 70 pct. af de særligt udvalgte nominerede – et voilà; færre end 3 ud af 100 cases vinder en løve.
Nord DDB’s kunde, Coors Light, ville brede sit pay off, Made to chill, ud til gavn for andre end blot øldrikkere. Hvide chillboards på tagene køler bygninger og beboere ned samtidig med, at de skaber opmærksomhed om teknikken. Se beskrivelsen af indsatsen her.
”Det er sgu fantastisk at komme igennem nåleøjet med Chillboards. Vi har arbejdet hårdt på det og er vildt glade for anerkendelsen,” siger Tim Fremmich, der er kreativ direktør på Nord DDB.
Casen er shortlistet i både Industry Craft, der afgøres tirsdag aften, og Titanium, der afgøres fredag aften i Cannes.
Grand Prix-vinder er et flydende billboard
Fra chillboard til liguid billboard: Grand Prix-vinderen i Outdoor markerer et comeback til Adidas, der længe har stået på sidelinjen, mens Nike bare har gjort det.
Liquid billboard er en værdig fortsættelse af empowerment-bevægelsen, og casen tager udgangspunkt i, at 32 pct. af alle kvinder, globalt set, ikke føler sig tilpas ved at svømme offentligt. I Mellemøsten er dette tal næsten tre gange højere.
Adidas byggede med bistand fra Havas Middel East et bassin om til et billboard i Dubai. Spektakulært udført og med en indbygget stop-op effekt – med det formål, som det fremgår af nedenstående casevideo, at gøre enhver kvinde i Dubai til ambassadør for brandets nye, inkluderende badetøj-kollektion.
Cannes Lions 2022 – danske løver
Bureau, kategori (underkategori), kampagne, kunde
Bronzeløve
Nord DDB
Outdoor (Ambient outdoor)
Chillboards
Coors Light
Dertil kommer:
Guld
- Young Lions Design
Jonas Hjort og Marcus Mahecha, begge fra Kontrapunkt
Cannes Lions 2022 – danske shortlister
Kategori, underkategori, kampagne, bureau, kunde
Titanium
- Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Backup Ukraine
Polycam x Unesco
Virtue
Health & wellness
- Non-profit / foundation-led education & awareness
Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
Outdoor
- Ambient outdoor
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Single market campaign
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Corporate purpose & social responsibility
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl.
Digital Craft
- Real-time contextual content
Backup Ukraine
Polycam x Unesco
Virtue - Data visualisation
Backup Ukraine
Polycam x Unesco’
Virtue - Innovative use of technology
Backup Ukraine
Polycam x Unesco
Virtue
Industry Craft
- Brand & communications design
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl.
Film Craft
- Direction
Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co. og New Land - Sound design
Audika – love your ears
Audika
&Co. og New Land