Af Peter Engholm, journalist

Juryerne i Outdoor-kategorien granskede 1809 indsendte arbejder – og fandt blot 49 af dem værdige til en løve. Én af de værdige er dansk.

Chillboards fra Nord DDB vinder den første danske løve i årets Cannes Lions (og jo, det blev til guld i Young Lions Design, men talenterne vinder guld, sølv eller bronze – ikke løver).

Mandag aften vandt casen en bronzeløve i Outdoor Lions, og lidt statistik viser, hvor svært det er at komme så vidt: 1809 cases blev indsendt i kategorien, der er den fjerdestørste i Cannes. Shortliste-juryen skar over 90 pct. fra, hvorefter løve-juryen høvlede godt 70 pct. af de særligt udvalgte nominerede – et voilà; færre end 3 ud af 100 cases vinder en løve.

Nord DDB’s kunde, Coors Light, ville brede sit pay off, Made to chill, ud til gavn for andre end blot øldrikkere. Hvide chillboards på tagene køler bygninger og beboere ned samtidig med, at de skaber opmærksomhed om teknikken. Se beskrivelsen af indsatsen her.

”Det er sgu fantastisk at komme igennem nåleøjet med Chillboards. Vi har arbejdet hårdt på det og er vildt glade for anerkendelsen,” siger Tim Fremmich, der er kreativ direktør på Nord DDB.

Casen er shortlistet i både Industry Craft, der afgøres tirsdag aften, og Titanium, der afgøres fredag aften i Cannes.

Grand Prix-vinder er et flydende billboard
Fra chillboard til liguid billboard: Grand Prix-vinderen i Outdoor markerer et comeback til Adidas, der længe har stået på sidelinjen, mens Nike bare har gjort det.

Liquid billboard er en værdig fortsættelse af empowerment-bevægelsen, og casen tager udgangspunkt i, at 32 pct. af alle kvinder, globalt set, ikke føler sig tilpas ved at svømme offentligt. I Mellemøsten er dette tal næsten tre gange højere.

Adidas byggede med bistand fra Havas Middel East et bassin om til et billboard i Dubai. Spektakulært udført og med en indbygget stop-op effekt – med det formål, som det fremgår af nedenstående casevideo, at gøre enhver kvinde i Dubai til ambassadør for brandets nye, inkluderende badetøj-kollektion.

Cannes Lions 2022 – danske løver
Bureau, kategori (underkategori), kampagne, kunde

Bronzeløve

Nord DDB

Outdoor (Ambient outdoor)
Chillboards
Coors Light

Dertil kommer:

Guld

  • Young Lions Design
    Jonas Hjort og Marcus Mahecha, begge fra Kontrapunkt

Cannes Lions 2022 – danske shortlister
Kategori, underkategori, kampagne, bureau, kunde

Titanium

  • Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco
    Virtue

Health & wellness

  • Non-profit / foundation-led education & awareness
    Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra

Outdoor

  • Ambient outdoor
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Single market campaign
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Corporate purpose & social responsibility
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.

Digital Craft

  • Real-time contextual content
    Backup Ukraine
    Polycam x Unesco
    Virtue
  • Data visualisation
    Backup Ukraine
    Polycam x Unesco’
    Virtue
  • Innovative use of technology
    Backup Ukraine
    Polycam x Unesco
    Virtue

Industry Craft

  • Brand & communications design
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.

Film Craft

  • Direction
    Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co. og New Land
  • Sound design
    Audika – love your ears
    Audika
    &Co. og New Land

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club