Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Foto: iStock.

I juni satte Klasselotteriet et budget på 68 mio. kr. i udbud. Fordelt på 64 mio. kr. i indrykninger og 4 mio. kr. i rådgivning. Fem bureauer blev prækvalificeret, et trak sig, og Carat skal nu overtage fra OMD.

Fem bureauer blev prækvalificeret i Klasselotteriets mediebureau-udbud, der blev sat i gang i foråret. De fem var Carat, IUM, Wavemaker, Havas og Mindshare.

Nu forlyder det, at Carat har vundet, selvom Klasselotteriet først vil udtale sig officielt i morgen. Det betyder et farvel til OMD, som har været Klasselotteriets mediabureau siden 2015. Endnu tidligere var det IUM/BNP, der var Klasselotteriets mediabureau.

I øvrigt var der lidt ’drama’, da det kom frem, at der var fem prækvalificerede bureauer, for Mindshares CEO Martin Rasmussen, meldte ud, at bureauet havde trukket sig. Forklaringen var, at der ingen sammenhæng var mellem kontraktens størrelse og den indsats, der krævedes i pitchen.

Grunden til, at OMD ikke var med i det gældende pitch, var at det konfliktede med et internationalt udbud, som i øvrigt ikke blev til noget, fortæller Peter Gottfredsen, CEO i OMG, som OMD er en del af.

Selvom udbuddet blev afgjort den 27. november, har Klasselotteriet ingen kommentarer til afgørelsen.

I sidste måned blev udbuddet om leadbureau afgjort. Her vandt Republica foran Ogilvy, Hjaltelin Stahl, TBWA Copenhagen og TwentyTwenty Agency. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club