Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Carlsberg markerer både jubilæum og ny brandingkampagne med en ny øl brygget på gammelt gær.

Med Mads Mikkelsen i front, en historisk øllancering og fuld skrue på storytelling har Carlsberg for alvor lagt i kakkelovnen til sit store branding-projekt i Danmark.

Der er i næsten bogstavelig forstand tale om gammelt øl på nye flasker, når Carlsberg i dag lancerer ’1883’. Øllen, som er en af bryggeriets efterhånden sjældne lanceringer i eget varemærke, er nemlig brygget på en gærstamme fra netop 1883.

Lanceringen markerer opstarten på såvel Carlsberg Laboratoriums 170-årsjubilæum som den danske udrulning af Carlsbergs store Rebrew-projekt, der skal sætte fokus på bryggeriets og dermed også danskernes historie.

Den danske kampagne går i luften til september med fuld musik på både TV, biograf, trykte og onlinemedier, og som tidligere beskrevet kommer den ikke til at have hvem som helst i hovedrollen.

Succes med ’The Danish Way’-kampagnen i England i foråret fik nemlig Carlsberg til at sætte skuespiller Mads Mikkelsen i stævne som frontfigur også i den danske kampagne.

Yellow har hjulpet
Ligesom ’The Danish Way’ og i øvrigt tidligere Carlsberg Export-filmen er den kommende film skabt af det engelske bureau Fold7, imens Yellow har hjulpet Carlsberg med det visuelle udtryk til den nye øl.

”Vi lancerer Carlsberg 1883 her i jubilæumsugen, og på lørdag til Carlsbergs store gadefest kan den købes i boderne og får sin helt egen bar. Til at begynde med igangsætter vi et massivt samplingprogram, som især vil vise sig under Golden Days-festivalen, der i år fejrer Københavns 850-årsjubilæum,” fortæller marketingchef i Carlsberg Danmark Jeppe Boel.

Carlsberg kalder selv lanceringen for en af sine største nyheder i mange år, og der er da også langt imellem, ja, øllene lanceret i Carlsbergs eget navn.

Gammelt øl i kælderen
Lanceringen af Carlsberg 1883 markerer samtidig et af de store gennembrud i ølhistorien. Det var nemlig i 1883, at man på Carlsberg opfandt rendyrkningsmetoden af gær og delte både opfindelsen og den rene gær med bryggerier verden over.

Den oprindelige gærstamme fra 1883 var gået tabt, indtil nogle medarbejdere fandt en kasse med 133 år gammelt øl i syv kilometer lange kældergange under det nuværende Carlsberg Byen.

Carlsberg 1883 er brygget efter samme opskrift som i 1883 og på den samme gærstamme, som professor Emil Christian Hansen rendyrkede på Carlsberg Laboratorium netop dette år.

”Vi vil gerne vække nysgerrigheden om hele tiden at gøre det bedre, vores danske herkomst og Carlsbergs lange, forskningstunge historie og kulturelle arv, og det kan Carlsberg 1883 hjælpe os med, samtidig med, at den smager virkelig godt. Så vi har store forventninger til Carlsberg 1883. Og vi glæder os meget til at se, hvordan forbrugerne tager imod vores nye Carlsberg-medlem,” siger Jeppe Boel til Bureaubiz.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev