Af Pia Osbæck, journalist

I sommeren 2017 købte KMD In2media Group, der bestod af bureauerne In2media, Baby og Insilico. Bureaubiz har taget en snak med adm. direktør Lars Bjørn Falkenberg og managing director Mads Toft om fusionen og om, hvor bureauet ser sig selv i dag.

Knap to år efter, KMD købte In2media Group, føler man sig hos Charlie Tango – som bureauet kom til at hedde efter at være blevet fusioneret med en del af KMD – mere professionaliseret og ser sig selv lige så meget som en virksomhed som et bureau.

Det siger Lars Bjørn Falkenberg, som kom fra KMD og blev CEO i Charlie Tango, og Mads Toft, managing director, der kom fra Baby, det ene af tre bureauer i In2media-gruppen.

Lars Bjørn Falkenberg uddyber:

”Vi har taget det bedste fra en kreativ bureaukultur, fusioneret det med en af landets stærkeste spillere på udvikling af digitale forretningsmodeller, produkter og services og fået en virkelig teknologisk sværvægter i ryggen oveni.”

Han fortsætter:

”Før fusionen udviklede In2media løsninger som MobilePay og Dankort app. Men man byggede kun dele af løsningerne, ligesom man kun lige var begyndt at medtænke marketing, herunder positioneringsstrategier, markedskommunikation og automation. I dag ville vi som Charlie Tango ofte både designe, bygge og markedsføre en ny digital service og dermed opnå alle de syneriger, der ligger i det.”

Lars Bjørn Falkenberg siger, at Charlie Tango i dag kan levere hele paletten, men han erkender, at man ikke er helt i mål med at skabe en hel omnichannel-løsning:

”Det er drømmen om ’true omnichannel’, og den er næsten virkeliggjort med it-virksomhed, digitalt bureau, reklamebureau og management consulting i et. Men det er svært at opnå, og det tager tid, før vi sammen med kunderne når helt derhen, hvor vi kan se den fulde effekt af det.”

Den største udfordring har måske været at finde et fælles sprog og få det forankret i hele virksomheden, og selvom vi nu næsten taler samme sprog, mødes vi stadig ugentligt på kryds og tværs, hvor vi sparrer, deler cases og erfaringsudveksler.

Professionalitet har givet udskiftning
Når Mads Toft skal sætte ord på, hvad fusionen har betydet for de tre bureauer i In2media-gruppen, er det, at der er sket en professionalisering:

”Lige fra dag ét siden fusionen har vi arbejdet intensivt på at blive én samlet virksomhed. Og for de, der udgjorde In2media-gruppen, nemlig Baby, InSilico og In2media har det betydet, at vi er blevet langt mere professionelle og mere metodiske i vores måde at være sprælske på.”

Mads Toft fortsætter:

”Det er en ny virkelighed, og nogle har det fint med den slags, mens andre har haft det mere svært. Så selvfølgelig har der været udskiftning undervejs.”

In2media efter opkøb: Vi er supergodt positioneret

Udfordring med fælles sprog
Det man især har arbejdet med, har været at skabe et fælles sprog.

”Den største udfordring har måske været at finde et fælles sprog og få det forankret i hele virksomheden, og selvom vi nu næsten taler samme sprog, mødes vi stadig ugentligt på kryds og tværs, hvor vi sparrer, deler cases og erfaringsudveksler. Især omkring leverancen af vores ydelser var der en del sprogforvirring. Og netop at levere ensartet er afgørende for vores succes,” siger Mads Toft.

Lars Bjørn Falkenberg supplerer:

”Vi er i gang med at stramme op på vores servicekatalog, altså beskrivelsen af de services, vi tilbyder, så de adresserer vores kunders business pains og det forventede forretningsmæssige udbytte. Men vores kunders behov ændrer sig jo hele tiden, så vi kommer til hele tiden til at arbejde med, hvilke varer vi skal have på hylderne.”

Det, at vi kan kombinere forretning, produkter, services, teknologi og marketing, bliver supervigtigt. Det er en meget mere krævende og nørdet tilgang, end man tidligere har set i reklamebranchen.

Fælles sprog og fælles metoder bliver en konkurrencefordel
Fordi kunderne får vanskeligere ved at differentiere sig på priser og produkter, bliver kundeoplevelser, som overgår forventningerne, en stadig vigtigere faktor, mener Mads Toft, og det er netop her, udfordringen ligger:

”De fagområder, der skal til for at lykkes med en enestående kundeoplevelse, er mange og forskellige, og som udgangspunkt taler de ikke samme sprog, ligesom man ikke altid kan se værdien i hinandens arbejde,” siger Mads Toft og tilføjer, at det netop er her man i Charlie Tango ser en konkurrencemæssig fordel:

”Det, at vi kan kombinere forretning, produkter, services, teknologi og marketing, bliver supervigtigt. Det er en meget mere krævende og nørdet tilgang, end man tidligere har set i reklamebranchen.”

Han tilføjer:

”Man skal ’pille’ i systemer og forskellige data, som medarbejderdata, kundedata, transaktionsdata, for at skabe sammenhængende oplevelser på tværs af alle kundens touchpoints. At få alt dette til at arbejde sammen kræver helt andre kompetencer i dag end for ti år siden, både specialist- og generalistkompetencer.”

Hensigten er, at Charlie Tango skal internationaliseres, og det bliver nok i vores nærmeste nabolande, at vi først kigger på opkøb, når tiden er klar.

Strategisk og kulturelt match
Og disse anderledes kompetencer er netop grunden til, at man valgte at lade sig købe af netop KMD og ikke en af de – ifølge Mads Toft – syv andre bejlere.

”Vi valgte den køber, hvor der var et strategisk og kulturelt match. KMD har fået meget røg i den offentlige debat, men man glemmer, at de har spillet en enorm rolle i digitaliseringen af Danmark. Det er øretævernes holdeplads, men de har transformeret og gjort Danmark til et af de absolut mest digitale samfund i verden. Det er supersejt, og jo mere jeg arbejder sammen med dem, des mere respekt får jeg for det, de kan og gør.”

300 mio. kr. i omsætning
Ifølge Lars Bjørn Falkenberg og Mads Toft omsatte Charlie Tango for godt 289 mio. kr. i 2018. Det vil man dog ikke kunne se ud af Bureaubiz’ Bureaurapport, når den udkommer efter sommerferien.

For KMD blev i december 2018 købt af den japanske teknologivirksomhed NEC, og som en del af den koncern har man valgt at drive Charlie Tango som en business unit, hvor de 200 medarbejdere dels har ansættelse i Charlie Tango, dels i koncernens andre juridiske selskaber i Danmark og i udlandet.

I den forbindelse vil Bureaubiz gerne komme med en berigtigelse: I sidste års Bureaurapport fremgik det, at Charlie Tangos gennemsnitsløn lå på 271.213. Det er en fejl og kom sig af, at det var et halvårsregnskab, der lå til grund for Charlie Tangos tal, og så kan man naturligvis ikke udregne en gennemsnitsløn baseret på 12 måneder.

Flere opkøb på vej
I NEC-koncernen er der en strategi om at købe mere op, og det vil også få betydning for Charlie Tango, fortæller Lars Bjørn Falkenberg:

”Der er en erklæret strategi om at købe op, også inden for det område, hvor Charlie Tango arbejder. Men inden der kommer flere opkøb, skal vi have skabt endnu mere excellence i vores processer, og vi skal have en endnu mere skarptegnet platform. Men hensigten er, at Charlie Tango skal internationaliseres, og det bliver nok i vores nærmeste nabolande, at vi først kigger på opkøb, når tiden er klar.”

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer