Chipskonge går på pension

Lars Hedegaard Pedersen,
journalist og kommunikationsrådgiver

Landets længstlevende reklamefigur, Jørgen, går efter 22 år på frivillig pension. Planen er at videreføre det eksisterende univers og introducere en ny karakter, som skal tegne en renere linje til Kims pay-off “Når du er sulten for sjov”.

En æra i dansk reklamehistorie slutter i år. Den folkekære chipskonge Jørgen takker af og går på pension efter 22 år som Kims’ frontfigur.

Jørgens forestående afgang blev så småt meldt ud for allerede 18 måneder siden – i håb om at imødekomme den modreaktion, der ventes at kunne opstå, hvilket Kims allerede oplevede en forsmag på, da Jørgens afskedsvideo rullede ud på sociale kanaler hen over nytår.

Her blev Jørgens afsked mødt af en massiv reaktion fra Klub Jørgens 5.000 trofaste medlemmer, som på ingen måde er parate til at sende Jørgen afsted mod de evige kartoffelmarker – eller “chipsmarker”, hvis det var kommet fra Jørgens egen mund.

Danmarks ældste reklameunivers
Der er dog ingen tvivl om, at Jørgens fravær efterlader et tomrum blandt både medarbejdere og den danske befolkning, hvor mange vil forbinde Jørgen som synonym med den danske reklameblok.

På 22 år er Jørgen gået fra tåkrummende reklamefigur til dansk folkeeje, som tidligere har skabt mindre opstand, da Kims tre gange tidligere, i 1999, 2002 og 2015, har forsøgt at tage afsked med Jørgen.

Så hos Kims krydser man selvsagt fingre for, at denne gang bliver lykkens gang.

Det hele startede som bekendt tilbage i 1997, da Jørgen første gang trådte frem på tv som Kims onde bror. Dengang som en meget aggressiv karakter, som dog – efter Jørgens målestok – er blevet rundere med årene og i dag har opnået kultstatus, så han efterhånden er synonym med den danske reklameblok.

Tæt samarbejde med bureau
Bag reklameuniverset står reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, som gennem alle 22 år har videreudviklet historien om den selvbestaltede chipskonge, hvor bureauets kreative direktør og ejer, Henrik Juul, har udstukket den kreative linje og skrevet filmmanuskripterne til de langt over 100 reklamefilm, som hovedsageligt er blevet instrueret af Søren Fauli.

Og har det så været alle pengene værd? Ja, lyder det klokkeklart fra marketingdirektør Lars Hørlyck Christensen, som henviser til, at hjulpet kendskab er gået fra 87 pct. til 97 pct., ligesom seneste måling af uhjulpet kendskab viser, at tre ud af fire i dag nævner Kims først.

Ydermere er antallet af brugere i samme periode steget fra 69 pct. til 81 pct., og loyaliteten vokset fra 18 pct. til 28 pct.

“Jørgen er jo symbolet på det lange seje træk. Og en af grundene til, at han fortsat virker, er først og fremmest, fordi han symboliserer den danske folkesjæl – en form for civil ulydighed, et frirum fra alt det perfekte, og alt det, man ikke må, herunder spise chips, når du er sulten for sjov”, forklarer Lars Hørlyck Christensen og fortsætter:

Vi danskere kan godt være lidt trodsige, og det skaber et helt naturligt behov for at bryde med jantelov og den stigende politiske korrekthed, hvor Jørgen skaber et åndehul, men som alligevel er noget trygt og velkendt.”

Forud for sin tid
En af grundene til, at Jørgen har været gangbar i 22 år, er udover Jørgens ærlighed og ligefremhed ifølge Henrik Juul, at universet hele tiden har lænet sig op ad det øjeblikkelige mediebillede, hvorfor det har været helt naturligt at kunne blive ved med at forny universet.

“Vi lagde jo ud med tominutters dokumentariske spots, der var tydeligt inspireret af datidens ”Sporløs”, hvor vi faktisk opfandt føljetongenren inden for reklame, hvor filmene ikke er drevet af kommercielle budskaber, men af dramaturgiske buer, altså med både historie, plotlogik og udvikling af karakteren.”

”Hvis du ser nogle af de første film og sammenligner dem med dem, der kører i dag, så vil du opleve en stor forskel, men alligevel en kontinuerlig tone,” siger Henrik Juul og henviser til seneste kampagne, Jørgens Hede Hule, hvor Jørgen endnu engang er tydeligt inspireret af det aktuelle mediebillede, herunder tv-programmet Løvens Hule, hvor iværksættere pitcher deres forretningsideer over for et panel af investorer.

“Jørgen passer godt til reality-genren, da der typisk medvirker nogle ekstreme karakterer, måske mere ekstreme end ham selv. Men det var helt tydeligt, at reality-stjernerne befandt sig godt i Jørgens selskab, omend de var noget starstruck – måske fordi de følte, at han er en større kendis end dem selv? Og selvom han kan virke stueren i forhold til meget af det reality-tv, som vi ser i dag, så har Jørgen været foran sin tid og har provokeret, sagt og gjort ting, der er politisk ukorrekte og ikke burde være mulige i reklamesammenhæng,” fastslår Henrik Juul.

En fremtid uden Jørgen?
“I en tidlig test af filmene i Børsen i 1997 fik kampagnen da heller ikke megen ros. Tværtimod blev den spået sin snarlige død. I dag, 22 år senere, kunne Jørgen såmænd godt have fortsat endnu et par år, men vi besluttede at lade Jørgen slutte på toppen,” siger Henrik Juul.

Han mener, at det vil være svært at presse meget mere ud af en karakter, som allerede har prøvet alt, hvor Jørgens bedrifter tæller alt fra at have medvirket i adskillige ugebladsartikler og tv-shows til at have haft besøg af Luksusfælden, og angiveligt er han den eneste reklamefigur, som har en LinkedIn-profil og har optrådt som chipskongen Jørgen i en historie i Anders And-bladet.

Derudover har Jørgen meget passende haft en meget benyttet krisetelefon, som fans har kunnet ringe til for at udtrykke deres ulykke over hans afgang.


Jørgen er både en karakter og en karikatur – tæt på danskeren.

Men det helt store spørgsmål er jo utvivlsomt, om Jørgen vender tilbage.

“Det kan man jo aldrig vide. Jørgens veje er uransagelige,” griner Henrik Juul og løfter samtidig sløret for, at der såmænd allerede er udpeget en afløser, selvom han nøgternt konstaterer, at både Jørgen og Kims-brandet begge er blevet stærkere for hver gang, Jørgen har forladt Kims.

Ny kandidat er fundet
Lars Hørlyck Christensen lægger dog ikke skjul på, at Kims længe har haft et ønske om at justere det kreative greb i en positiv humoristisk retning, der ligger tættere op af Kims pay-off: “Når du er sulten for sjov.”

“Vores plan er i virkeligheden at videreføre det eksisterende univers, men ved at udskifte karakteren, håber vi, at vi kan skabe en gladere tone – som fortsat skal appellere til den danske folkesjæl – dog med håb om at få folk til at grine mere af dem selv end af Jørgen,” forklarer Lars Hørlyck Christensen og understreger, at Kims helt bevidst har valgt kun at ændre ét brand asset uden at ændre på hverken logo eller pay-off.

“Vi prøver at fastholde et univers, hvor vi introducerer en ny karakter, der fortsat vil være en Kims-ansat – men som har en anden funktion i virksomheden, der til gengæld tegner en renere linje til “Når du er sulten for sjov”. Dog vil der fortsat være et skjult opfordring til danskerne om, at de godt kan løsne lidt op – med et snert af opgør med danskernes selvhøjtidelighed, hvor alting så vidt muligt skal fremstå perfekt, slutter Lars Hørlyck Christensen, uden dog at afsløre for meget om det nye reklameunivers – andet end, at Wibroe, Duckert & Partners har forestået arbejdet med at “udpege” Jørgens afløser.

Det nye reklameunivers ventes således at få premiere på danske tv-skærme og sociale medier i slutningen af februar måned.

Se alle de mindeværdige øjeblikke fra Jørgens liv og livned som Danmarks ubestridte chipskonge her.

Fakta om Jørgen:

  • Frontfigur for Kims fra 1997 til 2019.
  • Angiveligt Danmarks ældste reklameunivers.
  • Blandt verdens mest effektive reklamer ifølge en analyse af Millward Brown.
  • Inspireret af DR-programmet ”Forsvundne danskere”, hvor de første reklamefilm handler om et fiktivt filmhold, der er på mission for at finde Kim, det forsvundne “kartoffelgeni”.
  • Jørgen er Kims onde storebror, som efter alt at dømme har været involveret i Kims forsvinden.
  • Har medvirket i mere end 100 reklamefilm for Kims, som fylder 35 kilometer råfilm.
  • Univers og manuskript udviklet af Henrik Juul, Wibroe Duckert & Partners.
  • Langt hovedparten af reklamefilm instrueret af Søren Fauli.

Nøgletal:

  • Hjulpet kendskab gået fra 87 pct. til 97 pct.
  • Uhjulpet kendskab gået fra 65 pct. til 77 pct., hvoraf 73 pct. nævner Kims først *
  • Antallet af brugere er gået fra 69 pct. til 81 pct.
  • Loyale brugere er gået fra 18 pct. til 28 pct.

*Første måling foretaget maj 2015.

Kilde: A&B Analyse, dec. 2019