Clio Awards: 6 guld til Danmark

Peter Engholm
25@mail.dk

Dansk kreativitet klarer sig godt internationalt. Oven på trillebørene med shortlister ved The One Show følger nu Clio Awards med 6 guld, 8 sølv og 9 bronze. Se vinderne her.

For halvanden måned siden var Clio Awards’ europæiske chef, Cristina Roman, i København for at mødes med danske bureauer – og udtrykte ved samme lejlighed anerkendelse af den internationale klasse i dansk kreativitet. 

Den demonstrerer bureauerne i dén grad: Ved Clio Awards 2023 vinder Nord DDB 4 guld med Chillboards for Coors Light, og Virtue vinder 2 guld med Backup Ukraine for Polycam og Unesco. 

Læg dertil 8 sølv og 9 bronze fordelt på TV 2 Creative, Marketsquare, Bacon, Bacon X samt yderligere til Nord DDB og Virtue. Det er samlet set det bedste danske resultat nogensinde ved Clio Awards.

TV 2 Creative vinder med Københavner-bænken, der i slutningen af 2022 vandt en Grand Prix ved Clio Entertainment i Hollywood. Marketsquare får en Clio Award for sin trojanske hest af en rekrutteringskampagne Mockupsquare. Se listen forneden. 

Tim Fremmich Andresen, creative director i Nord DDB, siger: 

”Det er virkelig fedt, at så mange danske bureauer klarer sig så godt, internationalt, for tiden. Hvad vi mangler i størrelse, har vi i talent og så mange forskellige typer ideer, som kan spille op mod de store markeder.” 

Nord DDB vandt Coors Light-opgaven i en intern, international konkurrence i netværket – og løste den sammen med DDB Chicago og adam&eveDDB London.

”Chillboards er et eksempel på, hvor godt det går, når man samler en masse dygtige mennesker, der alle bare gerne vil gøre en idé bedre. Det er fedt, at vi igen kan fejre holdindsatsen,” siger Tim Fremmich Andresen. 

Seneste danske guld ved Clio Awards var i 2019, hvor Mensch og Sansir vandt to styk for Closed For Maintainance for Visit Faroe Islands. I 2017 vandt &Co. tre guld med ‘Alt det vi deler’ for TV 2. 

Årets Grand Prix’er – i Clio kaldet Grand winners – bliver offentliggjort den 25. april ved Clio Awards-ceremonien i New York.

Clio Awards 2023 – danske resultater

DDB og Chillboards for Coors Light

Guld 

  • Design – Direct marketing
  • Design craft – Typography
  • Experience/Activation – other
  • Media – Experience/Activation

Sølv

  • Design – Sustainability
  • Out of home – Takeover
  • Print & out of home – Typography

Bronze

  • Direct – Experience/activation
  • Direct – Out of home
  • Experience/activation – Special build
  • Out of home – Ambient
  • Print & Out of home – Art Direction

Virtue og Backup Ukraine for Polycam og Unesco

Guld

  • Innovation – Product innovation
  • Public Relations – Real time response

Sølv

  • Media – New realities
  • Partnerships & collaborations

Bronze

  • Digital/mobile – new realities

TV 2 Creative og Københavner-bænken for TV 2 Danmark 

Sølv

  • Media – Experience/Activation

Bronze

  • Media – Out of home

Shortliste

  • Creative use of data – Creativity/storytelling

Marketsquare med Mockupsquare (for Marketsquare)

Bronze

  • Media – Specific target audience

Bacon m.fl. med Join The Flip Side for Samsung

Sølv

  • Film – 61 sec. til 5 min.

Bacon m.fl. med Moms Mean Business for ZenBusiness

  • Creative effectiveness – national

Bacon X m.fl. med What Is OKX? for OKC Crypto

Sølv

  • Film Craft – Direction