CMO’erne har et godt øje til Pong

Finn Graversen
journalist

Pong går fra succes til succes. Bureauet topper, når CMO’erne uhjulpet skal udpege bureauer, der har været gode til at møde branchens udfordring.

Da MyImage Bureau fra MyResearch blev offentliggjort i januar rummede analysen et overraskende resultat. Det lille bureau Pong med Mette Hørdum og Mikkel Elung i spidsen indtog 4. pladsen efter &Co., Accenture Song og Kunde & Co.

Det var et bemærkelsesværdig resultat for et bureau, der lige nu nærmer sig sin 5 års fødselsdag.

Man kan selvfølgelig sige, at en svale gør ingen sommer, men præstationen får nu yderligere substans. Det sker i den nye CMO trendanalyse ligeledes fra MyResearch. Den har Brandhouse og OMD som sponsorer og 159 annoncører repræsenterende et samlet marketingbudget på 5,6 mia. kr. har svaret på en række spørgsmål omkring udviklingen i deres budgetter. Men de har også haft mulighed for at nævne op til tre bureauer, som de synes har været “ekstraordinært gode til at imødekomme bureaubranchens udfordringer”.

I sidste års analyse kom Pong faktisk godt med, idet de blev nævnt af 8 pct. af annoncørerne, hvilket var 6. bedst. I år er bureauet dog braget frem. Det bliver nævnt af 17 pct. og det er flest af alle.

Sidste års nr. 1, &Co., er faldet lidt tilbage og dermed røget ned på en 3. plads, mens sidste års nr. 2, Nørgård Mikkelsen, har holdt niveauet og sin placering

“Vi har før set, at bureauer, der gør sig bemærket i denne del af CMO trendanalysen, er på vej frem i MyImage Bureau, og på den måde passer Pong godt ind i det samlede billede. Bureauet har med disse resultater gode muligheder for at fastholde og måske udbygge sin position i den kommende MyImage Bureau,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

Med det aktuelle feedback fra CMO’erne kan Pong se tilbage på en gylden periode, hvor man ikke bare har gjort sig bemærket i analyserne, men også haft en solid økonomisk udvikling. Bureauet voksede markant fra 2020-21 og tog en vækstpause i 2022, hvorefter der igen var fuld fart på i 2023, hvor man voksede med over 50 pct. til en bruttoavance på 17 mio. kr.

Det er i det hele taget meget solide nøgletal, Pong præsterer:

  • Bruttoavance 17,086 mio. kr. +54,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,109 mio. kr. +23,3 pct.
  • Lønandel 50,5 (53,2)
  • Overskudsgrad 31 (28,1)
  • Resultat før skat +5,301 mio. kr. +69,9 pct.

CMO trendanalysen i sin helhed er en del af BureauTrends rapporten fra Bureaubiz, der også rummer den årlige Nøgletalsanalyse og som udkommer til september. Den koster 4950 kr. ex. moms – 4450 kr. hvis man bestiller inden d. 1. august. Den kan bestilles her.