&Co-chefen efter to år på posten: Kreativitet er blevet en bedre forretning

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Ørnulf Johnsen tiltrådte i 2021 som CEO i landets vel nok stærkeste bureau, og her ser han både tilbage og frem: Det er blevet både sjovere og mere krævende at være et kreativt bureau.

”Som CEO skal jeg være mere offensiv og offentlig i branchen.” 

Sådan lød det fra Ørnulf Johnsen for to år siden i et interview i anledning af, at han var blevet udnævnt til CEO for &Co. 

Alene af den grund giver det mening for ham at stille op på ny – også selv om bureauets resultater i dén grad taler for sig selv: 

&Co. er i særklasse annoncørernes favorit i den store MyImage Bureau-analyse, bureauet er både årets og tiårets mest prisvindende danske bureau, og Campaign har kåret &Co. til det bedste kreative bureau i verden. Og bureauets årlige bruttoavance snuser i senest offentliggjorte regnskab til de 100 mio. kr.

På den baggrund kan bureauchefens indledende ord overraske:

”De klassiske kreative reklamebureauer er udfordret. Markedet for kreative reklamekampagner er blevet mindre bl.a. i takt med, at performance-marketing vokser,” siger Ørnulf Johnsen, der er en af hovedtalerne på KOMM Dagen

På KOMM Dagen er dit tema ‘Kreativitet er god forretning’. Hvordan hænger det sammen med udfordrede reklamebureauer?

”Jeg vil vove den påstand, at kreativitet alene i de seneste to år er blevet en bedre forretning,” siger Ørnulf Johnsen og uddyber:

”Markedet for klassisk reklame er blevet mindre, men markedet for kreativitet er virkelig blevet udvidet. Behovet for den kreative historiefortælling om virksomhederne vokser: Hvad vil de? Hvordan forholder de sig til klimakrisen og den grønne omstilling? Til deres rolle i samfundet? Til medarbejder-kommunikation.”

&Co. er så prisvindende, at nyhedens interesse efterhånden er i fare. Medarbejder-kommunikation lugter imidlertid ikke af awards … 

”Det vil jeg gerne udfordre dig på. De internationale awardshows som D&AD og Cannes Lions introducerer i disse år creative business transformation, innovations-kategorier og Good-kategorier som Glass i Cannes,” siger Ørnulf Johnsen og præciserer:

”Vi er ikke afhængige af kun at være et reklamebureau, men det er vigtigt for os at lave reklame, for det udgør fortsat hovedparten af vores forretning.”

Samarbejder med ESG-revisorer

Hvad betyder det forandrede marked for kreativitet for jer?

”Flere kontakter hos kunderne. Tidligere bestod vores kernekompetence i at forstå marketingudfordringerne og forbrugernes motiver. Her brugte – og bruger – vi de kreative kompetencer til at omsætte udfordringer og motiver til historier,” siger Ørnulf Johnsen og tilføjer:

”Nu skal vi forstå medarbejderes og investorers motivation, og nu er forretningstransformation en kernekompetence. Sustainable-området giver andre udfordringer, når vi skal lave fortællinger til stakeholders.”

Andre udfordringer – fordi bevisbyrden er essentiel og i øvrigt kompleks?

”Ja, konsekvenserne kan være alvorlige, og derfor har vi også flere forskellige samarbejdspartnere end for blot få år siden. Vi kan ikke det hele på &Co. og samarbejder bl.a. med ESG-revisorer.”

ESG-revisorer rimer ikke umiddelbart på kreativitet. Er det stadig sjovt at være et kreativt bureau?

”Vi synes, at det er pissesjovt at bruge kernekompetencer på nye måder og på nye områder. Kreativitet kan gøre så meget for virksomheders måde at se sig selv på og for den grønne omstilling. Kreativitetens potentiale er blevet større, og forudsætningerne for at folde den ud er blevet bedre,” siger Ørnulf Johnsen.

Sværere at drive forretning

I tiltrædelsesinterviewet med Ørnulf Johnsen fik han af kreativ direktør og partner, Thomas Hoffmann, dette skudsmål:

”Ørnulf er en fantastisk norsk gut, der altid er glad og positiv. Jeg tror faktisk, at han smiler, når han sover. Ørn er én af de skarpeste strategiske hjerner, jeg har arbejdet sammen med, men det allervigtigste er, at han om nogen forstår, hvor vigtig kreativitet er for vores kunder i fremtiden.”

Netop den glade og positive tilgang er imidlertid udfordret, og det præger CEO’ens afskedsreplik:

”Det er blevet sværere at drive forretning i dag end for to år siden. Krig, inflation og krise har gjort det mere krævende – for alle. Ikke kun for os, der arbejder med kreativitet. Det kan vi også mærke, og det kræver, at vi bliver endnu bedre til at fortælle vores omgivelser om det store vækst og ændringspotentialet, rigtig god kreativitet kan skabe,” siger Ørnulf Johnsen.