Coop lægger deres to største tilbudsaviser sammen

Redaktionen

Coops to største kæder, Kvickly og SuperBrugsen, kommer i fremtiden til at dele både spalteplads og tilbud, meddeler koncernen. Tiltaget sker i forlængelse Coops reduktion af trykte tilbudsaviser.

Fra denne uge er Kvickly og SuperBrugsens tilbudsaviser lagt sammen i én fælles avis. Tilbuddene i avisen vil således gælde i både SuperBrugsen og Kvickly.

I de områder af landet, hvor der ligger en Kvickly, vil avisen desuden have tilføjet et antal ekstra sider med tilbud, der kun gælder i Kvickly – f.eks. nonfood.

Dermed fortsætter Coop sin reduktion af trykte tilbudsaviser. Fra 2017-2019 blev mængden reduceret med 40 procent. 1. januar stoppede Dagli´Brugsen helt distributionen af sin trykte tilbudsavis.

”Med de klimaudfordringer verden står med, giver det ingen mening, at der hvert år bliver trykt og husstandsomdelt tilbudsaviser i Danmark, som kræver, at der fældes flere end 300.000 træer årligt, svarende til 336.000 tons CO2. Derfor undrer det mig meget, at vores politikere fortsat ser passivt på dette åbenlyse frådseri,” siger adm. direktør for Coop, Peter Høgsted.

Kvickly og SuperBrugsen er Coops to største kæder. Og her har man hidtil været meget afhængig af tilbudsaviserne i kampen om kunderne.

”Vi synes, det er lykkedes at skabe en avis, der tilsammen er stærkere, end de to har været hver for sig. Her er alt det bedste fra begge kæder samlet. Men det afgørende er selvfølgelig, hvordan kunderne reagerer,” siger salgsdirektør for Kvickly, Thomas Nielsen.

I SuperBrugsen har man som i øvrige Coop-kæder oprustet på de mere klimavenlige, digitale kanaler: Coop-appen, netavis, mails, Facebook mv.

”Vi er kommet langt og har fået nogle nye digitale kanaler, som stadig flere kunder bruger – og som hverken kræver trykning eller distribution. Men den trykte avis har stadig så stor betydning for salget, at vi ikke kan stoppe distributionen alene. Der skal fælles regler til i branchen,” siger kædedirektør Jesper K. Andersen, SuperBrugsen.

Den nye fælles tilbudsavis, hvor den første gælder fra 24. januar, er foreløbig en test, der kører de kommende måneder. Coops tilbudsaviser er miljømærket med EU-Blomsten og er FSC-certificeret.

Tiltaget kommer i kølvandet på Coops opfordring til klimaministeren i november om at indføre et forbud mod trykte tilbudsaviser. Også Salling Groups Føtex, der har én af markedets mest omfangsrige tilbudsaviser, har bebudet 40 procent reduktion af deres avis – blandt andet for at skåne klimaet.