Creuna-boss: Vi skal holde os på tæerne

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Bureauer skal fokusere på det, de er bedst til, og evne at samarbejde med andre om resten. Det mener Creunas Roar Nissen, der ser konsolideringstendensen som en reaktion på kundernes ønske om tværfaglighed i bureaubranchen.

Hos Creuna i Århus sidder både folk med tophue og tatoveringer, folk i jakkesæt og udviklere i den klassiske t-shirt-uniform.

Hver har sit speciale, sin faglighed. Det i sig selv er ifølge adm. direktør Roar Nissen imidlertid ikke nøglen til succes – det er imidlertid samspillet mellem de forskellige fagligheder. Og her skal bureauerne mere end nogensinde holde sig på tæerne.

”Den gode kundeoplevelse er rykket ind på alle direktionsgangen og stiller nye krav til bureauerne. Hvis man skal skabe gode kundeoplevelser, er det ikke nok at være kreativ, teknisk eller en god managementkonsulent. Du skal kunne alle tre ting.”

Det betyder, tilføjer han, ikke nødvendigvis et farvel til specialistbureauerne, men at de i endnu højere grad end tidligere er nødt til at arbejde sammen for at få ”et 360-graders-blik på kundeoplevelsen”.

”Vores meget forskellige kunder har det til fælles, at de ønsker at differentiere sig ved at tilbyde premium kundeoplevelser med et stærkt fokus på digitalt. Derfor kræver de en partner, der forstår dem, brandet, den digitale forretning og økosystemet – og som formår at veksle den viden til skarp eksekvering.”

Kunderne kræver tværfaglighed
Den bølge af konsolideringer, der det seneste par år er skyllet ind over det danske bureaulandskab, er ifølge Roar Nissen en reaktion på netop virksomhedernes krav om større tværfaglighed hos bureauerne.

”Når managementvirksomheder og IT-konsulenter køber bureauer og lignende, er det udtryk for en efterspørgsel efter bureauer, som har kompetencer inden for kreativitet, teknologi og forretning. Det skal man kunne for at kunne skabe de løsninger, kunderne efterspørger.”

Det betyder imidlertid ikke, at man skal klare alting selv:

”Vores ambition er altid at skabe den bedste kundeoplevelse, og det kræver fokus, men vi har ingen krav om at skulle eje alle komponenter. Midt i en konsolideringstid handler det også om at være gode til at samarbejde – med andre bureauer, et IT-hus i Midtjylland, et mediabureau i London eller kundens egne specialistafdelinger.”

Den lykkelige konsolidering?
Efter at have fokuseret forretningen og blandt andet lukket sit kontor i København i 2017 fik Creuna vendt et eftertrykkeligt underskud til et ditto overskud.

Roar Nissen fortæller, at 2018-resultatet også bliver positivt, men at tanken om at gå eksempelvis Hjaltelin Stahl i bedene og lade sig købe op ikke er attraktiv for digitalbureauet.

”Vi sætter pris på at være et uafhængigt bureau. Det giver os en agilitet, vi kan reagere hurtigt og har kort vej til bestyrelsen. Jeg er ikke misundelig på alle de konsolideringer. Jeg kan sagtens se lykkelige konsolideringer ske, men jeg tror, det er svært.”

Konsolideringer stilner af
Ifølge Roar Nissen har vi set toppen af konsolideringsbølgen:

”Jeg tror, det stilner af og finder sit naturlige leje. Der er jo ikke ret mange uafhængige bureauer tilbage i Skandinavien. Der er ikke ret mange store tilbage at købe. Der er for eksempel ikke nogen digitalbureauer af vores størrelse at købe i Norden lige nu.”

Creuna-direktøren ser konsolideringstendensen som en understregning af, at bureaubranchen bidrager med værdi – og at kunderne efterspørger rådgivere, som også har digitale kompetencer.

”Vores område bliver vigtigt for virksomhederne, hvis de skal kunne differentiere sig,” siger Roar Nissen.

Han er af samme grund ikke bange for en eventuel forestående recession:

”Det, vi laver, er rigtigt tæt på vores kunders forretning. Vi hjælper dem ultimativt med at forbedre deres forretning og styrke deres bundlinje. Digitalt er ikke længere noget, du klistrer på – det er en integreret del af forretningen.”

Kompliment til branchen
Hos nogle virksomheder er bureauydelserne så tæt på forretningen, at man vælger at trække dem inhouse. Heller ikke dette truer ifølge Roar Nissen bureauerne på deres levebrød. Ligesom opkøbstendensen ser han ligefrem insourcing som et skulderklap til bureaubranchen.

”Virksomheder tager det ind, som er tæt på deres kerneforretning. Og det er egentlig et kompliment til branchen og en vidnesbyrd om, at det digitale område er blevet essentielt for rigtig mange virksomheder.”

Det betyder, påpeger Roar Nissen, at bureauerne skal stå endnu stærkere på deres tværfaglighed, fordi blandt andet denne er svær for virksomheder at genskabe inhouse.

”Forskellen fra tidligere er, at vi nu indimellem sætter et digitalt hold, der supplerer vores kunders hold, frem for at stå for det hele selv. De bruger os stadig, men de bruger os på en anden måde,” fortæller han.

Ingen medarbejderflugt
Roar Nissen er ikke bekymret for medarbejderflugt til de store virksomheders trygge rammer.

”På trods af deres størrelse kan de store virksomheder ikke tilbyde samme faglige niveau. Hvor du her kan sidde sammen med for eksempel ti andre UX-specialister, risikerer du i en stor virksomhed at sidde alene med din faglighed.”

Mange medarbejdere, tilføjer han, sætter desuden pris på den tværfaglighed, som bureaubranchen kan tilbyde dem.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.