Danmarks stærkeste brand er norsk – igen

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

For andet år i træk indtager Rema 1000 førstepladsen på listen over Danmarks stærkeste brands målt på overordnet image. Se top 10-listen – både for Danmark og internationalt.

På listen over de 10 stærkeste varemærker i Danmark er der kun tre brands, der ikke er danske. Det ene af dem scorer så til gengæld allerhøjest, når danskerne vurderer varemærker på deres overordnede image.

Det er norske Rema 1000, der for andet år i træk indtager førstepladsen med en imagescore på 42,5. Herefter følger Lego, der tidligere lå nummer 1, og MobilePay med en samlet score på hhv. 41,9 og 41,8. 

Det eneste varemærke, der ikke er nordisk, er amerikanske Netflix. Igen i år indtager streamingtjenesten syvendepladsen.

Listen med de 10 stærkeste brands, der er baseret på en måling foretaget af YouGov, ligner dermed til forveksling listen fra sidste år. Den eneste forskel er, at Ikea og Arla har byttet plads som nummer 9 og nummer 10. 

Image er målt ud fra kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed. YouGov foretog også i oktober en måling, hvor danskerne specifikt skulle vurdere dagligvarekæder på de samme parametre. Også her toppede Rema 1000 listen – og endda med længder ned til andenpladsen.


Kilde: YouGov

Selvom der ikke har været synderlig udskiftning i toppen af listen over danskernes foretrukne brands, kan det være værd at bide mærke i, hvilke brands der har forbedret deres image mest. 

Her er Disney årets højdespringer med en forbedring på 7,1. Koncernens samlede image lander dermed på en score på 14,6. 

Ændringen kan tilskrives den massive opmærksomhed, Disney har fået i forbindelse med den danske lancering af streamingtjenesten Disney+, vurderer YouGov. Dertil kommer et øget medieforbrug som følgevirkning af coronakrisen, hvilket måske kan forklare, hvorfor medieudbydere som YouSee, Nordlys og TV2 Play også er på listen over årets højdespringere. 

Hvis man ser på imageforbedringen over en toårig periode, er det faktisk listens tredjeplads, DSB, der samlet har klaret sig bedst. Sidste år indtog den ofte udskældte koncern andenpladsen på højdespringerlisten. Her blev en negativ score på -8,5 vendt til et plus på 0,2. 

I år hedder det tal 5,1. Dermed har DSB samlet forbedret sit image med 14,6 i løbet af de sidste to år. 

Kilde: YouGov

Tech dominerer globalt
Den globale image-ranking ser noget anderledes ud end den danske. Faktisk er der kun én enkelt genganger i top 10 – i form af Netflix, der indtager en tredjeplads. 

Ligesom sidste år er det Google, der scorer højest. Andenpladsen indtages af Samsung, der sidste år lå nummer fire. 


Kilde: YouGov

Om undersøgelsen
I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 450 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Den globale image-ranking er baseret på data fra 54 lande.