Af Peter Engholm, journalist
Christine Smidt på scenen i Cannes Lions. Foto: Pia Osbæck

Branchen prædiker tolerance, men er konform. På verdens største kreative scene leverede Christine Smith fra Virtue med et nøje udvalgt outfit en vigtig besked til især unge kvinder – og det har de kvitteret for.

Under Cannes Lions-ugen er det sjældent under 25 grader på noget tidspunkt af døgnet. Så alle klæder sig let. Det gjorde senior art director Christine Smith også, da hun gik på scenen i Lumière-auditoriet for – sammen Morten Grubak og Tao Thomsen – at modtage en Grand Prix i Digital craft.

Men Christine Smith var lettere klædt end alle andre. Samt mere transparent, som det fremgår af billedet. Og det blev bestemt bemærket.

Trioen sendte et signal, da de til ære for Ukraine sprayede dele af den gule Grand Prix blå, men Christine Smith havde også sit eget statement på scenen: At inspirere især kvinder ved at vise, at man godt kan være ung, succesfuld og sig selv.

”En Grand Prix i Cannes Lions er den største scene for vores branche, og jeg vil rette alles øjne på min ene nipple. Og på at kunder og bureauer gerne fortæller målgruppen, at ’all bodies are perfect’ og ”no boobs are the same’, men samtidig går vi kvinder formelt klædt – med lange kjoler eller sorte bukser og hvide skjorter. Det var walk the talk fra min side,” fortæller Christine Smith i en frokostpause uden for palæet i Cannes.


Christine Smith første gang på scenen i Cannes Lions. Til venstre Tao Thomsen, kreativ dir. i Virtue. Foto: Pia Osbæck

Ideen og tøjet kom på plads dagen før
Ideen om at entrere scenen som den sandsynligvis lettest klædte kvinde nogensinde på Cannes Lions opstod, da hun mandag i København fik en fortrolig besked om, at Virtue-teamet ville få overrakt Grand Prix’en i Cannes tirsdag aften.

”Jeg havde tænkt, at hvis jeg fik chancen, så skulle den udnyttes. Jeg havde lignende outfits i forvejen, så udtrykket er mit eget – men dét, jeg havde på scenen, er fra Kernemilk, hvor jeg nåede at komme forbi. Det er en venindes veninde, der har skabt mærket,” siger Christine Smith.

Hun gik på scenen og skulle sørge for, at den overrakte Grand Prix skulle sprayes – og holdes op, så der i mere end én forstand var frit udsyn.

”Det var overvældende at komme op på scenen, men jeg var koncentreret om det, der skulle ske, og hvad der skulle gøres. Jeg var glad og havde det naturligt i tøjet, og det tror jeg, skinner igennem,” siger Christine Smith.

Udelukkende positive reaktioner
Reaktionerne på Grand Prixen var én ting, på spraymalingen var en anden, og på den udtalte hyldest til transparens var en tredje. Og reaktionerne har været stærke – og udelukkende positive.

”Der er enormt mange kvinder, der har rost mig for inspirationen. ’Det er fedt – dét, du har gjort’. Men også ældre kvinder har henvendt sig. En gruppe amerikanere spottede mig ud dagen efter og var glade: ’Du var for vild i går!’. Min Instagram er eksploderet, og jeg har udelukkende fået positive reaktioner,” siger Christine Smith og tilføjer:

”Der har også været forsigtige henvendelser – altså nærmest undskyldende og spørgende: Er det ok, at vi zoomer ind på billedet, og ja – det er helt okay. Jo mere naturligt, desto mere slapper vi af.”

Anerkendelsen er også kommet på bureau- og kundesiden:

”Vi har været ude med kunder, og det har været et samtaleemne – en måde at starte en samtale på. F.eks. Logitech, der arbejder meget med body positivity, og som synes, det er et fantastisk budskab.”

Her er Christina Smidt på scenen for at modtage Grand Prix løven sammen med Morten Grubak, Tao Thomsen og Chris Garbutt . Video: Pia Osbæck

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club