Danske brands og bureauer i ny alliance

Peter Engholm
25@mail.dk

At brands og bureauer er imod bl.a. våben, hadkriminalitet og terrorisme på nettet er naturligvis ikke nyt. Det nye er, at man nu går sammen om indsatsen. Og mediaplatformene er med.

Det var et kickoff-møde, og det var et udkast, som hedder version 0.9. 

Men ikke desto mindre: Det var der. Mandag formiddag i Tietgensalen i Børsbygningen, København, mødtes knap et halvt hundrede personer fra annoncører, mediabureauer og medier for at få GARM i gang herhjemme.

GARM står for Global Alliance for Responsible Media, som forener branchen med henblik på at skabe sikkerhed i digitale medier ved at reducere tilgængeligheden af skadeligt indhold online. Målet er at gøre onlineplatformene mere sikre for brugere og for annoncører. 

Initiativtageren herhjemme er Danske Annoncører og Markedsførere, som bl.a. har skelet til Sverige, der er længst fremme på feltet i Norden. I første omgang fokuserer GARM på skadeligt indhold på de sociale medier. 

”Definitionerne i GARM er et rammeværk, der gør det muligt for reklamebranchen at kategorisere skadeligt indhold på samme måde over hele linjen – og fastholde presset på medierne til at være ansvarlige på området. GARM er en fælles opfattelse af, hvor annoncering ikke bør placeres, og GARM tilbyder et konkret afsæt for annoncørerne til at tage etisk stilling til deres medieindkøg,” siger Thomas Kragh, der er direktør i DAOM.

Thomas Kragh fortæller om GARM

Peter Loell, der er director i Resolution, Omnicom Media Group, deltog i mødet og siger om initiativet: 

”Mediabureauer har længe fokuseret på bl.a. brand safety og ad fraud. Det vigtigste her og nu er, at annoncører tager aktivt stilling til, hvad skadeligt indhold er for deres mærke. For dette er ikke en binær tilgang, hvor det enten er det ene eller det andet, men en afvejning.”

Han tilføjer:

”Fordi GARM er stiftet af den globale annoncørforening, WFA, så har vi medier som Google, Facebook, Instagram og TikTok med i initiativet. De forholder sig til problemerne.”

Peter Loell uddyber

Efter sommerferien skal en arbejdsgruppe i gang med etablere GARM i Danmark, så rammerne ikke kun udbredes og tages i brug, men at der også kommer forbedret dansk kontrol og rapportering på sikkerhed. Thomas Kragh, DAOM, opfordrer danske annoncører, særligt inden for BtC, og mediabureauer til at melde sig til gruppen. 

De 12 nøglekategorier i GARM:

  • Pornografi og eksplicit seksuelt indhold
  • Våben og ammunition
  • Kriminalitet og skadelig indvirkning på individer og samfund, forbrydelse mod menneskerettighederne
  • Død, vold eller militær konflikt
  • Piratkopiering online
  • Hadkriminalitet og aggressiv adfærd
  • Uanstændigheder og begivenheder, herunder sprog, fagter og eksplicit blodigt, grafisk eller modbydeligt indhold, der har til formål at chokere og afsky
  • Ulovlige stoffer/tobak/e-cigaretter/vaping/alkohol
  • Spam eller skadeligt indhold
  • Terrorisme
  • Debatteret følsomt samfundsspørgsmål
  • Misinformation & desinformation