Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Ifølge Sustainable Brand Index mener danskerne, at genbrug og genanvendelse af ressourcer er det vigtigste bæredygtige emne, en virksomhed kan beskæftige sig med. Foto: Istock.

En ny rapport har taget temperaturen på europæernes forhold til bæredygtighed. Danske forbrugere prioriterer genbrug, klima og miljøvenlig emballage højest.

Forbrugerne vil gerne have mere bæredygtighed, og corona-virussen har ikke gjort bæredygtighed til et mindre vigtigt emne. Faktisk tværtimod. Det viser en ny måling foretaget af Sustainable Brand Index, der kalder sig Europas største undersøgelse af bæredygtige brands.

Det er 9. gang, Sustainable Brand Index har foretaget undersøgelsen, der i år har spurgt 6800 danskere om alt fra coronaens indvirkning på engagementet i bæredygtighed til hvilke brands, de mener er mest bæredygtige brands.

Klima og miljø er vigtigst for danskerne
Målingen viser, at danskerne mener, at genbrug, klimakrisen og miljøvenlig emballage er de tre vigtigste bæredygtige emner, en virksomhed kan arbejde med.

Det er en lille ændring i forhold til sidste år, hvor gode arbejdsforhold på danske arbejdspladser var at finde i toppen. Generelt vægter danskerne emner om klima og miljø højere end fx socialt ansvar, som bæredygtighedsbegrebet også dækker over.


Kilde: Sustainable Brand Index 2021 – rapport for Danmark.

Det er derfor især brands, der har klima og miljø som synlige mærkesager, der scorer højt på listen over de mest bæredygtige brands.

Klima og miljø skiller dog også vandene i stigende grad. Flere er således både henholdsvist positivt og negativt indstillet overfor bæredygtighedskommunikation fra virksomheder.

Det er en ændring fra sidste år, hvor andelen af danskere, der var indifferente overfor bæredygtighedskommunikation, var markant større.

Godt 60 % ser det som noget positivt, når brands kommunikerer om bæredygtighed. Den udvikling flugter paradoksalt med et øget fokus på greenwashing. Tiltroen til virksomhederne er dog større i år, hvilket ifølge rapporten kan skyldes, at flere er generelt positivt stemte over for brands, der har håndteret pandemien ansvarligt.

Det kan også ses på den generelle holdning til bæredygtighed, der er den højeste i de 9 år, målingen er blevet foretaget. 39 % af danskerne opfatter således brands som bæredygtige – en stigning fra 32 % sidste år.

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er gennemført i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland, Estland, Letland og Litauen. Undersøgelsen omfatter +1450 brands,+30 brancher og + 60.000 forbrugere på tværs af 8 lande. Artiklen beskriver den danske del af undersøgelsen, der omfatter 6.800 respondenter, 233 brands og +20 brancher.

Som intro til spørgsmålene er respondenterne blevet mødt af en kort tekst, der definerer, hvad Sustainable Brand Index mener med bæredygtighed, hvor FN’s 17 verdensmål er brugt som ramme.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club