Af Pia Osbæck, redaktør
Af Peter Engholm, journalist
Foto: Istock

Blot 2 pct. af danskerne mener, at virksomheder skal stoppe deres annoncering. Reklamerne må godt være, som de plejer – alternativt have en konstruktiv tilgang til coronakrisen. Og det gør heller ikke noget, hvis de er lidt humoristiske.

Danske forbrugere ligger i verdenseliten, når det gælder den uofficielle disciplin reklamekritisk adfærd. Og midt i en COVID-19 pandemi bliver virksomhedernes ord vejet på en om muligt endnu mere fintfølende vægt.

Fire bureaudirektører har i en artikel på Bureaubiz vurderet, hvorvidt man kan kommunikere om andet end coronavirus og Covid-19 netop nu. Det kunne man – ja, det burde man måske ligefrem – om end med en vis varsomhed. Og det har ikke været alle, der har markedsført sig lige elegant.

Nu melder forbrugerne selv ud. Det sker i en undersøgelse, Kantar netop har afsluttet, og det er godt nyt for annoncører:

Kun 2 pct. af danskerne mener, at virksomheder skal stoppe deres annoncering.

Det kan lyde som et carte blanche, men det er naturligvis mere nuanceret:

På Kantars spørgsmål om, hvordan der kan og bør reklameres i denne krisetid, svarer 66 pct., at virksomheder ikke skal udnytte coronavirussen.

Næsten halvdelen af de danske forbrugere, 49 pct., mener, at reklamer skal være, som de plejer. Mens 41 pct. gerne vil have reklamer, der viser, hvordan man kan klare sig i den nye hverdag. Fornemmer man her et ønske om, at virksomhederne kobler marketingbudget og samfundssind sammen?

39 pct. mener for så vidt ikke, at det er virksomhedernes ansvar at gøre befolkningen mindre ængstelig, men ser alligevel positivt på at få hjælp fra virksomhederne.

”Nok munter, men ikke kåd” som en klog mand sagde engang, men i denne tid bør virksomhederne endda overveje selv det muntre: Kantar spørger, om ‘reklamer i dag bør undgå humoristiske anslag’, og det er 42 pct. uenige i, sålænge reklamerne ikke slår plat på corona, og det matcher virksomhedens DNA er det helt fint for forbrugerne. Kun 13% synes, at reklamer ikke skal humoristiske.

Men derfra og til at være decideret traurig, er der langt, for 45 pct. mener, at reklamerne gerne må vise et positivt perspektiv.

Kantars analyse er foretaget globalt, og i Danmark har man interviewet et repræsentativt udsnit af befolkningen på 500 personer i alderen 18+ fra den 23.-27. april.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club