Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Ud over at være tatoveringsentusiast er fodboldikonet Daniel Agger en af investorerne bag Tattoodo. Foto: Tattoodo

For onlinefællesskabet Tattoodo er konkurrence et ukendt problem, og den danske virksomhed har fået hul på et amerikansk marked, hvor nye medier ikke længere er nye og forretningspartnere som Facebook og Netflix en del af hverdagen.

Forestil dig en forretningssituation uden reelle konkurrenter. Du har penge i ryggen og millioner af kunder verden over. Du bliver inviteret til kaffe hos de helt store drenge. Og du kan eksperimentere med formater og platforme, næsten som det passer dig.

Den behagelige sitaution er Johan Plenge og Mik Thobo-Carlsen i, efter at førstnævnte for nogle år siden ville have en tatovering, Det var, fandt de to venner hurtigt ud af, svært at blive klogere via internettet. Og det blev begyndelsen på Tattoodo, et onlinefællesskab for og om tatoveringsinteresserede.

Nu tre år senere har Tattoodo 20 mio. månedlige brugere og flere end 16 mio. følgere alene på Facebook. Kontorerne i København og New York tæller tilsammen 50 medarbejdere, og de 12-14 Tattoodo-folk i New York skal i takt med en planlagt charmeoffensiv i USA have 20 nye kolleger.

Som Bureaubiz skrev tidligere på måneden er Niels Ranum valgt til at stå for opbygningen af kontoret i New York. Ranum stiftede i sin tid Zupa, der senere blev en del af Danmarks største bureau, Zupa Recommended, og han får i Tattoodo titel af kommerciel direktør.

”Vi har ingen konkurrenter”
Forretningspotentialet i Tattoodo er til at tage og føle på – blandt 18-36-årige i den vestlige verden har fire ud af ti ifølge Tattoodo-stifterne en tatovering – og indtil videre har konkurrencesituationen ikke været skyld i søvnløse nætter.

”Vi har ingen konkurrenter. Det, vi tilbyder, fandtes simpelthen ikke før,” siger stifter og bestyrelsesformand Mik Thobo-Carlsen til Bureaubiz.

Han ryster næsten umærkeligt på hovedet, som for at begribe det vanvittige i udsagnet, og tilføjer, at Tattoodo selvfølgelig konkurrerer på underholdning. På folks tid. Sidder man og surfer rundt, kan man lige så godt falde over en af Tattoodos videoer som så meget andet.

”Men vi har ingen konkurrenter på det, vi laver. Vi fik ret hurtigt de 100 største tatovører med ombord. Der er cirka en million tatovører i verden, og modsat eksempelvis musikbranchen er alle ret enige om, hvem der er fede. Vi får hele tiden flere med, og vi tjekker alt af med de rigtige, så vi er tro mod kulturen. På den måde er vi svære at konkurrere med.”

Nye medier er mainstream
Hos Tattoodo taler de meget om kulturen. En subkultur, som de to danske stiftere oprindeligt ikke var en del af, hvorfor de allierede sig med den amerikanske tatovør Ami James, som blev kendt i tv-programmet Miami Ink.

Det åbnede døren til en milliardindustri og til USA, som er et skridt længere fremme på den digitale front.

”Herhjemme taler vi om de nye medier, men i USA er de nye medier blevet mainstream. Man har fanget, at det er der, følgerne og seerne er. Det, vi laver, er en mere etableret og accepteret form for medie i USA, hvor man er lidt mere flabet, og det går lidt hurtigere. En tredjedel af vores følgere kommer fra USA, og sådan har det faktisk været fra begyndelsen,” fortæller Mik Thobo-Carlsen.

Tattoodo producerer både in-house og i samarbejde med produktionsselskabet Drive Studios. Når der skal udvikles nyt indhold, agerer Mik Thobo-Carlsen og forretningspartnerne selv testmålgruppe. Hvis det virker for dem, så virker det. Man sektionerer også og må, med en lille overvægt af kvindelige tatoverede, også give plads til ’hundehvalpe og cupcakes’, men kulturen er drengerøvsagtigt humoristisk og rock ’n’ roll.

”Der er stor kærlighed og loyalitet i tatoveringskulturen, selv om mange er nogle lidt hårde gutter. Vi har et stort ansvar over for de her mennesker. Hvis vi sælger ud og eksempelvis promoverer nogle dårlige tatovører, fordi de betaler os for det, dolker vi en masse mennesker i ryggen. Når man går ind i vores app, skal man vide, at man får det bedste,” siger Mik Thobo-Carlsen.

Først Facebook og så Netflix
Ud over at fungere som en slags billedbåren Trustpilot tilbyder Tattoodo indhold i form af artikler, billeder og videoer på egne og sociale medier. En spirende interesse for Facebooks live-format resulterede i et møde og siden et samarbejde med Facebook om selv samme, og belært af positiv erfaring er Tattoodo ikke bange for at tænke stort.

”Vi har sat os for at lave en Netflix-serie. Ja, det lyder lidt absurd, men vi har det med at sætte os absurde mål, og det lykkes som regel!”

Mik Thobo-Carlsen ler afvæbnende og uddyber:

”Man kunne lave det nye Miami Ink, altså ti år efter. De kommercielle partnere er interesserede i de her formater, fordi vi rammer så mange mennesker.”

Det hele handler om at øge kendskabet og trække kunder ind i butikken. Og så har Tattoodo en overordnet mission om at gøre det lettere at få lavet gode tatoveringer.

”I sidste ende vil vi bare gerne have, at folk får bedre tatoveringer. De dygtige tatovører skal bruges – de dårlige skal ikke. Det er jo for livet, og jeg bliver så ærgerlig på folks vegne, når jeg ser en dårlig tatovering og ved, at den dér kunne have været så fed, hvis du bare lige var taget til London. Der har simpelthen manglet information.”

De to iværksættere fra Tattoodo var blandt oplægsholderne på CPH Transform-konferencen den 19. januar.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club