Af Peter Engholm, journalist
Venstre har ikke valgt nyt bureau efter brudet med Hjaltelin Stahl. Det holder dem ikke fra at sætte annoncer i de danske dagblade. Se annoncerne nedenfor. Foto: Venstre.

15 års parløb mellem Venstre og Hjaltelin Stahl stoppede efter valget. Partiets beslutning om nyt bureau trækker ud, men det forhindrer ikke kampagneaktiviteter.

Otte måneder efter folketingsvalget har Venstre endnu ikke taget stilling til, hvordan man skal indrette sig strategisk og kreativt – for så vidt angår et bureau.

Dette vakuum opstod oven på selvsamme folketingsvalgs største overraskelse, bureaumæssigt, da Hjaltelin Stahl sagde pænt farvel-og-tak til Venstre og dermed afsluttede 15 års samarbejde.

Parløbet var på flere måder enestående i dansk politik – Steffen Hjaltelins rolle som nær strategisk sparringspartner vil næppe blive overgået af andre bureaufolk, og samarbejdets længde står heller ikke til at blive trumfet af nogle partier og bureauer.

Det sidste skyldes ikke kun den rastløshed, man har set hos flere af de øvrige partier – eksempelvis har Det Konservative Folkeparti skiftet reklamebureau ved hvert eneste af de seneste fire folketingsvalg. Det skyldes også, at politiske partier i stigende grad viger bort fra bureausamarbejder og insourcer. Ikke engang et stort projekt som et valg udløste nævneværdig beskæftigelse for bureauerne sidste forår.

I dét lys er Venstres beslutning om et eventuelt bureausamarbejde værd at holde øje med.

Venstre-annoncer rammer alligevel aviserne
Oven på folketingsvalget pustede partiet ud, og siden har Venstre ikke alene valgt ny formand, men også skiftet partisekretær. Ja, selv chefen for Venstres Center for Kommunikation og Politik har sagt farvel.

Det er Christian Hüttemeier, der tiltrådte som Venstres partisekretær i midten af januar, som officielt skal træffe valget. Med blot en måned på posten er Hüttemeier næppe nået langt i denne proces, og med over halvandet år til næste større styrkeprøve i form af kommunalvalget har han ikke ligefrem travlt.

Men at 15 tætte år med Hjaltelin Stahl er afløst af 8 måneder uden bureau, kunne indikere en ny tilgang til kommunikationen. Og Venstre er der da heller ikke holdt med at kommunikere.

Op til finanslovsforhandlingerne var Venstre ude med et åbent brev i form af en dagbladsannonce, og i denne uge reagerede partiet på regeringens boligindgreb med endnu en helside i avisen. Begge annoncer er kreeret af partiet selv, uden bureaubistand.

Se annoncerne nedenfor:

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club