Heartbeats: Flere og flere ser værdi i branded content

Søren Thure Milkær,
journalist

Heartbeats er på en mission om at fortælle positive historier og vise rollemodeller frem sammen med ansvarlige brands. CEO Le Gammeltoft gør status efter de første fem år i spidsen for Heartbeats – virksomheden, der kombinerer digitalt medie og content-bureau.

”… også fordi, det passer bare sindssygt godt til os”, lyder afslutningen på den samtale Heartbeats’ CEO Le Gammeltoft og en medarbejder er i gang med, da jeg træder ind i Heartbeats’ varme lokale på Prags Boulevard på Amager.

Der er tydeligvis nogle historier, der passer bedre end andre hos den todelte forretning Heartbeats, som både er digitalt medie og content-bureau.

”Jeg vil gerne inspirere i stedet for at deprimere. Lade eksperterne og nørderne komme til orde, vise rollemodeller og fortælle om dem, der tager ansvar. Jeg vil derimod ikke være med til at fremme en kollektiv følelse af, at vi alle sammen lige så godt bare kan give op.”

”Du kan godt have tre børn og være nordisk chef for Hitachi. Der er altid nogle derude, som finder en ny vej,” siger Le Gammeltoft, da vi har sat os i det lokale, som i dag er møde- og arbejdsrum, men tidligere var parkeringshus for barnevognen med den ene af to døtre, som var med startup-mor på arbejde.

”Jeg var træt af at blive fastholdt i en rolle som en, der kun måtte udtale sig om musik. Det irriterede mig, for der er jo ingen mennesker, der er så forenklede. Når jeg blandede mig i samfundsdebatten, var der følgere, som skrev til mig, at jeg skulle tie stille.”

Tilbage til den spæde start
Det er fem år siden, Heartbeats slog sit første slag; dengang som en lille radio-app, der i dag er integreret i sitet. I dag producerer Heartbeats Agency branded content for kunder som Mercedes, COOP/Änglemark, Adidas og Sonos.

Kultur- og livsstilssitet Heartbeats.dk indeholder tekst, lyd og videoindhold om musik, design, politik, bæredygtighed, tech, iværksætteri, krop, sex og en hel masse andet. Det ambitiøse mål er at blive Danmarks vigtigste kultur- og livstilsmedie.

Før Heartsbeats dyrkede Le Gammeltoft en karriere som DJ og radiovært på P3, men radiodelen kedede hende i stigende grad.

”Jeg var træt af playlister (sammensat af musikstyringssoftware, red.) og savnede at spille efter stemning, sanselighed og dynamik. Da mit program Unga Bunga! lukkede, tænkte jeg, at det var stikordet til, at det var slut med DR. Jeg skulle noget andet,” fortæller Le Gammeltoft og fortsætter:

”Egentlig begyndte Heartbeats bare som en idé om at lave en radio, hvor man sætter musikken fri. Til at starte med var det meget et Le-projekt: Jeg får en god ide, og så gør jeg bare noget. Jeg startede blandt andet også et pladeselskab og en bar –der er ikke så langt fra tanke til handling.”

En noget fragmenteret start altså for iværksætter Gammeltoft, men i løbet af efteråret 2014 begyndte konturerne af det, der i dag er kombineret content-bureau og kultur-/livsstilsmedie, at tegne sig tydeligere.


Drevet frem af ønsket om at vriste sig fri af et image som ”DJ’en og radioværten Le Gammeltoft”.

”Jeg var træt af at blive fastholdt i en rolle som en, der kun måtte udtale sig om musik. Det irriterede mig, for der er jo ingen mennesker, der er så forenklede. Når jeg blandede mig i samfundsdebatten, var der følgere, som skrev til mig, at jeg skulle tie stille, og at de fulgte mig på grund af musikken og ikke var interesserede i at høre, hvad jeg ellers mente.”

Hun fortsætter:

”Men de fleste af os går jo op i mange ting, litteratur eller mode; biler kan man også synes er fedt, og min pensionsopsparing synes jeg jo også på en eller anden måde interesserer mig –det er mit liv! Og det gav mig idéen til vores digitale platform.”

”Der er sket et kæmpe skred. Markedet er mere modent. Det er blevet langt tydeligere for mange brands og virksomheder, hvilken værdi branded content har.”

Markedet for branded content er modnet
I dag er hun først og fremmest iværksætteren Le Gammeltoft, CEO for Heartbeats, der i 2017 fik investoren Niels Zibrandtsen ombord.

Det betød lidt mere ro på finanserne og mulighed for at investere i produktionsudstyr og kompetencer til et marked, der ifølge direktøren har udviklet sig betydeligt, siden Heartbeats startede.

”I begyndelsen var det kun de allermest visionære kunder, der kunne se idéen med branded content. Mercedes for eksempel forstod det ret hurtigt. De har en marketingafdeling, som er modig, og som også ofte går uden om deres faste bureauer og sætter gang i forskellige andre typer af initiativer og samarbejder. Det var klart den type kunder, jeg blev nødt til at have fat i til at starte med. De, som kunne se min vision om at fortælle de positive historier og vise rollemodellerne.”

Både troen på at fortælle gode historier og modet til at have is i maven og prioritere brandingværdi- og kendskab frem for direkte salg er vokset markant hos kunderne gennem de seneste år, vurderer Gammeltoft:

”Der er sket et kæmpe skred. Markedet er mere modent. Det er blevet langt tydeligere for mange brands og virksomheder, hvilken værdi branded content har. I starten talte de fleste om salgs-KPI’er; altså, ’hvor meget salg giver det hos mig?’ Nu handler det enormt meget om kendskabsgrad og branding … for nogle.”

Kundetyperne, som helst vil tale direkte salg, findes stadig. Men de er blevet sjældnere, fortæller Le Gammeltoft:

”Og jeg kan altså ikke love, at fordi vi laver en Instagram Story, er der så og så mange, som klikker på køb. Men de, der forstår branded content, de har forstået, at det er et ongoing game at vedligeholde kendskabsgraden. Og at de hele tiden skal være tilstede i forbrugernes bevidsthed som et brand, der mener noget.”

”Det er jo fedt at mene noget. Vi vil gerne være et vindue for lidenskab. Vi brænder alle sammen for noget. Lad os nu bare bringe det frem, og lad det smitte af på andre.”


‘Helt ærligt, mor’ er en Heartbeats podcast sponsoreret af Änglamark. Tryk på billedet for at lytte med. 

Balancen mellem kommercielt bureau og uafhængigt medie
Dén programerklæring bringer os tilbage til den todelte struktur hos Heartbeats, content-bureauet Heartbeats Agency med betalende kunder, og kultur- og livstilsmediet Heartbeats, der både indeholder egen lyd, video og tekst – men også kuraterede bidrag fra eksterne content creators, som ofte er mennesker med passioneret interesse for deres felt.

For hvad nu, hvis der opstår interessekonflikter mellem mediet Heartbeats og en kommerciel samarbejdspartner hos Heartbeats Agency? Kan ske, er sket, men er i praksis ikke det store problem, mener Le Gammeltoft:

”Vi havde en klummeskribent, som kritiserede et stort modehus meget direkte. Der måtte min kommercielle chef så bare konstatere, at vi så nok ikke landede dét samarbejde. Der er bare ting, vi bliver nødt til at kunne sige, ellers dur det ikke.”

Hun uddyber:

”Hvis du som brand er med hos os, køber du ind i vores overordnede ide, og så er du også ’ordentlig’. Det betyder, at du grundlæggende har ryggen fri, eller at du er villig til at tage debatten og svare på kritik. Men altså, det ville undre mig, hvis det fx generede Mercedes, at vi havde en artikel om, at produktion af bilbatterier forurener. Det ved vi sgu da alle sammen.”

Og hvad så, hvis vinklen var: ’Mercedes er Europas største svin med bilbatterier’?

”Men er det en Heartbeats-historie overhovedet? Det er mere en historie for Politiken eller Radio24Syv. Heartbeats ville tage den menneskelige vinkel, fx hvad har det af indflydelse på din hverdag, at så og så mange af de nye biler, der sælges, nu skal være elbiler.”

”Jeg vil altid hellere fortælle om, hvem der er i gang med at knække koden til at løse et problem. Jeg vil fortælle om de brands, der tager ansvar for bæredygtighed og for vores planet. At der sker noget godt –politisk, fra bilfabrikanter, i medierne og fra forbrugerne –det er en langt federe historie for Heartbeats.”

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.