De mest bæredygtige brands: COOP er stadig ude af top-3

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

For andet år i træk er Rema 1000 kåret til det mest bæredygtige brand, Lego er rykket en tand op, og Coop er stadig nr. 4.

Sidste år overhalede Rema 1000 Coop som det mest bæredygtige brand og i år falder Coop helt ned på en fjerdeplads. Det viser dette års udgave af Sustainable Brand Index. Nummer to er Lego, mens Thise Mejeri indtager tredjepladsen.

”At Rema 1000 igen indtager førstepladsen viser, at de har gjort et varigt indtryk på de danske forbrugere, når det kommer til bæredygtighed. Det er den lokale forankring, der er højt værdsat, men også at de bliver opfattet som et brand, der arbejder hårdt mod madspild, siger Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index.

Rema er ikke blot det mest bæredygtige brand, i efteråret blev de også kåret til det stærkeste brand  i YouGovs undersøgelse.

I Rema 1000 mener man selv, at titlen som det mest bæredygtige brand, skyldes initiativer, som kunderne tager positivt imod.

Bl.a. er man stoppet med at flyve varer hjem til butikkerne, har etableret ifølge dem selv Danmarks største tagbasererede solcelleanlæg på sit lager og har indgået et partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden på flere områder samt har stoppet salget af hurtigtvoksende kyllinger.

Højdespringere
Blandt de brands, der klatrer mest op ad listen i undersøgelsen, er Scandlines (+93 pladser), Sparekassen Kronjylland (+69 pladser), Joe & The Juice (+64 pladser) og Sparekassen Sjælland-Fyn (+63 pladser).

Dem der falder mest ned ad listen er Nemlig.com, der faldt med 113 pladser og Haribo, der faldt med 87 pladser siden sidste år.

Top 10 Sustainable Brand Index 2022 (sidste år i parentes)

1 (1) Rema 1000
2 (3) Lego
3 (5) Thise Mejeri
4 (4) Coop
5 (2) Aarstiderne
6 (9) Ikea
7 (8) Friland
8 (-) Irma
9 (-) Urtekram
10 (10) Tesla

 De brands, der har taget det største ryk op ad listen

 

Brand Pladser op
Scandlines +93
Sparekassen Kronjylland +69
Joe & the Juice +64
Sparekassen Sjælland-Fyn +63
By Malene Birger +61
Danica Pension +59
Fanta +54
Saxo Boghandel +52
Saint Tropez +49
Peugeot +48

De brands, der har taget de største fald ned ad listen

                    

Brand pladser ned
Nemlig.com -113
Haribo -87
Amo -78
Zleep Hotels -77
Stena Line -74
Nestlé -64
Dr. Oetker -56
PenSam -51
7-eleven -50
L’Oréal Group -50

Om undersøgelsen
Sustainable Brand Index er blevet gennemført årligt i Danmark siden 2013. I 2022-undersøgelsen blev et repræsentativt udsnit på 9.500 danskere i alderen 16-75 år interviewet mellem december 2021 og februar 2022. I alt 233 brands i 23 sektorer blev vurderet på deres oplevede præstationer på tværs af de 17 globale bæredygtighedsmål.