Dentsu bruger undervisning som rekrutteringsværktøj

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Der er kamp om de dygtige medarbejdere både i branchen og i erhvervslivet generelt. Hos Dentsu har man i flere år undervist studerende for at skabe viden om medier og marketing – samt for at få kontakt til potentielle medarbejdere. Et nyt initiatv går endda helt ned på folkeskoleniveau.

Uddannelsesinstitutionerne fejler i forhold til efterspørgslen, for man har ikke mulighed for at tage en bacheloruddannelse i performance marketing-redskaberne. Sådan sagde Patrik Lazzarotto, direktør i Lazzaweb til Bureaubiz i sidste måned. Derfor har bureauet lanceret en platform, der giver viden om SEO, Google Ads og digital marketing.

Hos Dentsu har man dog i en længere årrække samarbejdet med forskellige uddannelsesinstitutioner for at give de unge større viden om marketing, data og teknologi samt for at knytte dem til erhvervslivet.

Nyt initiativ helt ned til folkeskoleelever
Under initiativet The Code har Dentsu skabt forskellige koncepter, der henvender sig til studerende på forskellige uddannelsestrin. Det nyeste skud på stammen er tilbud til elever i folkeskolen, gymnasier og videregående uddannelser, hvor Dentsus medarbejdere tager ud og underviser i medier og marketing. Desuden har man i flere år haft samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus og Aarhus Universitet.

F.eks. har man på universitetet i flere år undervist de studerende i bl.a. målgruppeanalyse, mediestrategi og medieplanlægning, som indgår i faget markedskommunikation og medieplanlægning på kandidatuddannelsen i Medievidenskab.

”Jeg oplever, at både de studerende, Dentsu og branchen generelt kan drage fordel af samarbejdet og undervisningen. De studerende får et hands-on indblik i den virkelige verden og en forsmag på den branche, der venter på dem efter endt studie. De får altså mulighed for at tilegne sig kompetencer og en viden, som kan give dem en fordel i jobsøgningen og hjælpe dem med at finde ud af, hvad de brænder for,” siger Nicolai Adamsen, der er digital client & content director hos Dentsu-bureauet Carat og ekstern lektor på Aarhus Universitet.

Nicolai Adamsen

Dentsu bruger aktivt samarbejdet til at komme i kontakt med potentielle medarbejdere, fortæller Nicolai Adamsen:

”For Dentsu er fordelen, at vi møder en masse dygtige studerende, som foruden ny viden også får øjnene op for vores hus. Denne undervisning betyder, at de studerende allerede har et mediestrategisk fundament, hvilket giver en hurtigere indkøring, hvis de ender med at blive rekrutteret til en stilling i vores hus. Og hvis de ikke gør det, er der sandsynligvis et andet bureau i branchen, som kan drage fordel af den viden, de har tilegnet sig gennem undervisningen.”

Brand battle
Udover tilbuddene til undervisningsinstitutioner, har Dentsu siden 2013 afholdt en konkurrence, hvor man inviterer 24 studerende ind til at konkurrere om en opgave.

Dentsu Brand Battle hedder konceptet, hvor de studerende bliver delt op i hold og over en weekend skal løse en opgave, stillet af en af Dentsus kunder.

”Gennem Dentsu Brand Battle lærer deltagerne om medier, konceptudvikling, præsentationsteknik, projektledelse, strategi, indsigtsarbejde og samarbejde. Samtidig får Dentsu rig mulighed for at lære deltagerne at kende og se, om der er et match mellem bureaugruppen og den enkelte studerende med henblik på studiejob, praktik eller en fastansættelse,” siger Nicolai Adamsen.