Derfor har kreative gavn af en hobby

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Når kreative dyrker en hobby, handler det om at se nye sammenhæng og til tider også om at træne sit mod. To kreative eksperter sætter perspektivet.

”Jeg tror, alle kreative gør noget ved siden af deres arbejde. Hvis ikke alle, så vil jeg opfordre de resterende til at gøre noget. At have en hobby, der er anderledes end dit arbejde, er et effektivt middel til at fastholde originaliteten og til at modvirke udbrændthed.”

Sådan siger Dorte Nielsen, der udover at være bestyrelsesformand for Creative Circle, har en master of science i kreativitet, er leder af Center for Kreativ Tænkning og forfatter til ni bøger om kreativitet, bl.a. Den kreative tænkers hemmelighed, der er ude på 65 markeder. 

”Teorien og forskningen viser, at det handler om at se sammenhæng, som andre ikke ser. Det er vejen til originale løsninger. Når man har let ved at se sammenhæng, så har man let ved at få ideer,” siger Dorte Nielsen og tilføjer:

”Ved at dyrke en hobby, der er anderledes end dit arbejde, bruger du hjerne på nye måder, og de nye input tager du med dig tilbage – med muligheden for at levere noget originalt og innovativt.”

Hun ser hobbyen som energi til sjælen, og hvis en decideret hobby virker som en stor begyndelse, så er der stadig råd at hente: 

”Prøv at udfordre dig selv. Du kan begynde med at gå en anden vej hjem end dén, du plejer – eller se en type film, du normalt aldrig ser. Som jeg siger til studerende: Hvis ikke du kan overraske dig selv, så kan du ikke forvente at overraske andre,” siger Dorte Nielsen. 

Rådet er ikke kun forbeholdt studerende. Det gælder også etablerede kreative stjerner.

”Uanset hvor dygtig, du er, så er du nødt til at lave noget andet – det er ikke flovt, det er et spørgsmål om inspiration,” siger Dorte Nielsen. 

&Co.: Få trænet modet – for en god idé lyder altid dum

Det var netop, hvad &Co. gjorde: Lavede noget helt andet – og dannede en ballet-trup. Ikke fordi kreativiteten haltede på bureauet, for samtidig med balletten kårede Campaign &Co. til det globalt mest kreative bureau. 

Projektet blev udviklet af creative director Peter Dinesen og senior art director Ole Hoffmann i &Co. Sidstnævnte siger. 

”Balletten handlede om mod og om, hvad der skal til at for at lave og præsentere gode ideer. Det kan være angstfremkaldende at stille sig op foran kolleger og kunder. Det kræver mod, og hvordan træner vi dét? Ved at gå ud på dybt vand – sammen. Og at øve ballet og optræde på en scene var det dybeste vand, vi kunne forestille os.”

Hvorfor er det angstfremkaldende at præsentere en idé?

”Fordi selv en god idé altid lyder dum. Vi kender den ikke – endnu. Og det, vi ikke kender, kan vi sjældent lide fra begyndelsen,” siger Ole Hoffmann og uddyber: 

”Balletten gav os et fælles referencepunkt: Sådan ser en tosset idé ud – og den blev til et projekt, vi er stolte af og stadig taler om – også med vores kunder. For de kan også have følelsen af at være ude på dybt vand med de ideer, vi taler med dem om.”

Ole Hoffmann medgiver, at balletten ikke er en hobby i gængs forstand, for truppen øvede i arbejdstiden. Men den gjorde dét, en hobby kan: 

”Den nulstillede gængse processer og fremdrev kreativitet, fordi vi forlod vante tankemønstre. Og så gør en rejse noget for en gruppe, når man ikke kender vejen,” siger Ole Hoffmann.