Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

De digitale bureauer har ikke mærket krisen økonomisk, faktisk er det generelt gået godt. Flere har ansat nye medarbejdere i løbet af corona-perioden, men nogle bureauer har dog også fyret – for en sikkerheds skyld. En udfordring har der dog været, nemlig new bizz-salg. Vi har talt med seks digitale bureauer.

Mens eventbureauerne har været hårdt ramt af coronakrisen, står det markant anderledes til hos de digitale bureauer.

Digitalbureauerne har nået budgetterne i foråret og forventningerne er generelt, at efteråret bliver nogenlunde i forhold til budget til trods for, at der har været udfordringer med new bizz i de mest tunge corona-måneder.

Og selvom de digitale bureauer har taget action omkring at sende medarbejderne på ferie eller endda fyret nogle, har det mere været “rettidig omhu”, og flere bureauer har endda ansat nye medarbejdere og fået nye kunder under corona.

Ydmyg over, at det er gået godt
Hos Gorm Agency sendte man medarbejderne på tvungen ferie de tre dage før påske, men det var mere for at være på den sikre side, for her nogle måneder efter har bureauet ikke mærket noget på omsætningen og man har nået alle budgetter. Og faktisk har Gorm Agency ansat tre nye medarbejdere under coronakrisen.

Men adm. direktør Søren Stemann Beck er meget bevidst om, at det kunne have set anderledes ud.

”Jeg er meget ydmyg overfor, at vi er kommet godt igennem, for hvis vi havde haft en stor rejsekunde, var det måske gået anderledes, og jeg har i hvert fald lært af denne her krise, at det er vigtigt at have et kundemix, hvor enkelte kunder ikke fylder for meget.”

Søren Stemann Beck fortæller, at man faktisk har fået nogle nye kunder under krisen, men selvom det økonomisk er gået godt, synes han stadig, at det har været en udfordring.

”Det har været meget surrealistisk. Vi sendte medarbejderne hjem for at arbejde, og jeg har nogle gange været bange for, at vi overså noget, at vi pludselig blev ramt af krisen. Jeg er meget taknemmelig over, at vi er kommet igennem, men jeg har ikke råbt op i forskellige fora, at det gik godt hos os, for det føltes mærkeligt, når andre har været stærkt udfordret.”

Nye opgaver har udlignet tab fra kunder i rejsebranchen
Hos Dwarf har man også klaret sig igennem, selvom nogle kunder har stoppet deres aktiviteter, men det er blevet udlignet af nye opgaver, fortæller adm. direktør Lars Berntsen:

”Vi har tabt lidt på automation, bl.a. fordi vi har Norwegian og Etraveli som kunder, og de har stoppet en del aktiviteter. Men vi har også fået flere opgaver, der har udlignet tabet, og ordreindgangen på kunder, der ikke er i rejsebranchen, har været det samme som normalt.”

Også hos Dwarf tog man en hurtig beslutning omkring medarbejdersituationen for at være på den sikre side.

”Dagen efter Mette Frederiksens udmelding, fortalte jeg medarbejderne, at ingen ville blive fyret de næste tre måneder, hvis de tog noget selvbetalt ferie. Det har i gennemsnit betydet, at medarbejderne har taget 2-3 ugers ferie. Det gjorde vi for at få et overblik over situationen.”

Lars Berntsen fortæller også, at man nu kører helt som før krisen både med alle medarbejdere tilbage på kontoret.

”Kundernes investeringslyst i digitalisering kan mærkes, derfor har vi også ansat 2 nye medarbejdere, en designer og en udvikler, da vi netop har vundet et par nye kunder.”

Fyrede fire medarbejdere for at være på den sikre side
Hos 1508 kan adm. direktør Mikkel Jespersen bekræfte billedet af, at de digitale bureauer er kommet umærket eller måske ligefrem positivt gennem krisen. Men alligevel har bureauet besluttet at fyre fire medarbejdere.

”Cirka en måned efter, at regeringen lukkede landet ned, opsagde vi to administrative medarbejdere og to faglige medarbejdere. Vi har meget lange opsigelser på de fleste, og da økonomer allerede dér forventede en negativ vækst på 10 procent i år, vurderede vi, at det ville være arrogant ikke at tro, at det ramte os,” siger Mikkel Jespersen, og selvom bureauet ikke blev ramt af krisen, mener han stadig, at det var fornuftigt at skalere ned.

”Jeg tror ikke, at det hele er overstået. I takt med at hjælpepakkerne udfases, viser effekterne sig og måske kommer der også en anden bølge,” siger Mikkel Jespersen.

Også hos 1508 har man været begunstiget af ikke at have kunder i de ramte brancher. Tværtimod har nogle kundesegmenter skruet op for de digitale investeringer.

”Vi har kunder inden for pharma, der historisk ikke har haft store digitale investeringer, og det er der så rodet bod på i denne tid. Og så har vi også medlemsorganisationer, bl.a. fagforeninger, som har oplevet fremgang under krisen og som også har fået nye medlemmer og nye opgaver. De to brancher har vi lavet mere for end vi plejer,” siger Mikkel Jespersen og fortæller at samtidig er der ikke nogen kunder, der har skruet ned.

Ledelsen gik ned i løn
Også hos Peytz & Co tog man en hurtig beslutning for at være på den sikre side, fortæller direktør Laust Jørgensen:

”Ledelse og partnere gik ned i løn i en periode i starten af krisen. Det var en periode med stor usikkerhed, og vi ville være sikre på, at vi var rustet til at stå imod. Vi varslede også for vores medarbejdere, at det kunne blive nødvendigt med en fælles lønnedgang, da vi kunne se, at støttepakkerne ikke passede til os, men det har vi heldigvis kunnet navigere uden om.”

I forhold til tidligere år, har man desuden været striks med, at medarbejderne skulle holde deres restferie inden det nye ferieår.

Fokus på at beholde alle medarbejdere
Hos Frankly har man bedt om lønkompensation for 12 medarbejdere ud af 34 ansatte på det danske kontor. Men alle blev kaldt tilbage på arbejde en uge inde i juni, fordi der var travlt.

”Det var og er stadig vores strategi at holde på alle jobs og bevare lønniveauet 100 procent, da vi ønsker, at medarbejderne skal føle sig så sikre som muligt,” siger partner og CCO, Klavs Valskov og fortsætter:

”Vi er selvfølgelig ikke igennem krisen, men vi vil gerne være den partnerkreds, der kan stille sig op på ølkassen til julefesten og fortælle historien om, at vi godt nok ikke laver et rekordår, men stadig har lavet et fint plus – og vi har frem for alt holdt sammen på teamet og bevaret en optimistisk stemning. Som det ser ud nu, er det scenarie ret realistisk.”

New bizz har givet udfordringer
Der har dog været nogle udfordringer også for de digitale bureauer under coronakrisen. Det forlyder fra flere bureauer, at new bizz-aktiviteter har ligget helt eller meget stille.

Det gælder også hos Peytz & Co, som havde rigeligt at lave i foråret med de kunder man fik ind i vinters, men hvor ordretilgangen under krisen har ligget på 50%.

”Udfordringerne generelt for branchen har været og er stadig om man kan sælge ind til opgaver hen over sommeren. Jeg tror, at effekten for de digitale bureauer er forskudt. Men i forhold til andre brancher, skal man bestemt ikke have ondt af digitale bureauer,” siger direktør Laust Jørgensen.

Men selvom man med en lavere ordreindgang kan frygte efteråret, har Laust Jørgensen forhåbninger om, at de digitale bureauer stadig vil stå godt til efteråret:

”Corona har også betydet, at det digitale har fået et skub frem, så jeg tror jeg, at de første penge, der bliver investeret, bliver brugt på noget digitalt.”

Har både fyret og ansat medarbejdere
Hos Charlie Tango har man også haft udfordringer med at sælge nye opgaver ind.

”Det er klart, at når vi kigger på det overordnede aktivitetsniveau i vores branche, er det en anden virkelighed vi står i nu, end hvad vi planlagde efter i begyndelsen af året. F.eks. er al nysalg til bestemte dele af den private sektor ikke eksisterende. Hvor dybe og hvor lange effekter corona vil have, vil tiden vise,” siger adm. direktør Uffe Henriksen.

Han fortsætter:

”Vi oplever, at mange virksomheder – naturligt nok – har fokuseret på drift af kerneaktiviteterne, og de mere innovationsrelaterede initiativer er blevet prioriteret væk eller udskudt på ubestemt tid.”  

Det betyder, at man har haft den lidt bizarre situation, at man har måttet skille sig af med medarbejdere, der sad med new bizz, samtidig med, at der er kommet nye til, som blev ansat inden coronakrisen, men som reelt først er startet under krisen.

Fremtidens arbejdsform
Alle bureauerne har sendt medarbejdere hjem at arbejde under coronaperioden. Det har haft den positive effekt, at man har fundet ud af, at der er andre måder at arbejde på end at møde ind på kontoret hver dag.

”Hvis du havde spurgt mig før krisen, ville jeg svare, at det ville tage flere måneder, før vi kunne omstille vores arbejdsform til at fungere 100 procent digitalt. Men det lykkedes altså stort set med det samme. Selv kreative processer inkl. workshops med 15-20 deltagere og længere forløb, har vi kunnet klare digitalt. Og når folk nemmere kan arbejde hjemmefra både nu og i fremtiden, giver det mulighed for at man kan disponere sin hverdag på en friere måde,” siger Mikkel Jespersen fra 1508.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club