Af Pia Osbæck, redaktør
Af Emil M. Simonsen, redaktionsassistent
Foto: Istock

De blev ramt som de første, og de blev ramt hårdt. Hvordan klarer eventbureauerne sig to måneder efter Covid-19 lukningen? Nytænkende og nærmest på trods.

Eventbureauer er særligt hårdt ramt af coronakrisen. I sidste uge gik det første eventbureau konkurs – desværre ikke overraskende, for som flere eventbureaudirektører uafhængigt af hinanden udtrykker det: ”Det, vi lever af, blev ulovligt fra den ene dag til den anden.” Med henvisning til forsamlingsforbuddet.

Bureaubiz har talt med fem eventbureau-direktører, og alle har måttet holde for. Men trods dramatisk nedgang i omsætning, faktisk helt ned til minus omsætning, skinner mismodet ikke igennem. Lønkompensation og nye tiltag som digital transformation holder bureauerne oppe – tilsat en basal tro på, at det fysiske møde mellem mennesker er for værdifuldt til at blive deponeret.

Michael Bramsnæs, der har eventbureauet TCC, er medlem af Kreakoms bestyrelse og repræsenterer eventbureauer i brancheforeningen. Han mener, at det ligger i eventbureauernes DNA at agere proaktivt.

”I vores arbejde sker der tit noget uforudset, og så er det bare om at løse udfordringerne,” siger han.

Michael Bramsnæs

Ud fra samtaler med en række eventbureauer konkluderer Michael Bramsnæs, at det typisk kun er ledelsen, der er tilbage på arbejdet. Ulysten til at fyre medarbejdere er udtalt, da man skal bruge dem igen, når man igen må forsamle sig i større grupper.

”Bureauerne er nervøse for, hvad der sker på længere sigt. Jeg frygter, at der vil komme et par konkurser til, og det vil endda være billigt sluppet. Nogle eventbureauer har tjent fornuftigt med penge de seneste år og har kunnet lave aftaler med banken. Lønninger er den store post, så de bureauer, der har få fastansatte, er mindre sårbare,” siger Michael Bramsnæs.

Har betalt penge i stedet for at tjene dem
Midgaard Event har oplevet en absurd konsekvens af Covid-19 krisen:

”Vi er gået ned med over 100 procent i omsætning. Vi får typisk betalinger i etaper og nogle kunder, der havde betalt første etape, må vi nu betale tilbage, fordi eventet er blevet aflyst,” siger adm. direktør Kristian Belling Worm, som arrangerer både private og business events – og som har 15 såkaldte escape rooms.

Kristian Belling Worm

Han har sendt i alt 9 ansatte på lønkompensation og har stadig 3 medarbejdere i arbejde. De har måtte sige farvel til én medarbejder, men selv efter hjælpepakker taber de løbende ca. 200.000 om måneden.

”Vi bruger tiden på at opdatere vores site, få bygget om i vores escape rooms og gøre nye lokaler klar, så vi kan lancere nye escape rooms til næste forår,” siger Kristian Belling Worm, der forventer at kunne klare sig igennem krisen, indtil det igen bliver normale tider. Hvilket efter hans skøn først vil være om et års tid.

Krisen accelererer digital transformation
Agenda Group, der definerer sig som et kommunikationsbureau med speciale i live-oplevelser, er gået anderledes til værks. I stedet for lønkompensation er medarbejderne sat 40 pct. ned i tid og løn.

”Vi har valgt vores egen model, for lønkompensationsmodellen passer ikke til os. Vores lager er tid, og vi har brug for vores medarbejdere, så A-kassen har været behjælpelig. Det betyder, at medarbejderne reelt er gået mindre ned i lønnedgang end de 40 pct.,” siger Andreas Høgsberg, der er adm. direktør i Agenda Group.

Andreas Høgsberg

Bureauet har ikke fyret nogen af de 18 medarbejdere og er i fuld gang med en digital transformation, som er blevet accelereret af coronakrisen.

”Vi har i nogle år arbejdet på at finde en model, hvor man kan holde accelerere en længerevarende dialog med sin målgruppe ved at supplere fysiske møder og konferencer med digitale,” siger Andreas Høgsberg.

En af de nye tiltag kan umiddelbart fremstå meta-agtig: En virtuel konference om, hvordan man holder virtuelle konferencer. Studieværterne Lotte Thor og Adam Holm var værter ved konferencen, der trak godt 600 deltagere.

”Vi er i mange dialoger om at transformere eller erstatte planlagte fysiske konferencer med virtuelle og jeg tror, vi vil se flere hybrider, når vi må samles igen. Det digitale er effektivt, og der er en god opsamling af data,” siger Andreas Høgsberg.

En stor del af den velkendte form for omsætning fra er aflyst marts til juni, men digitale erstatninger giver et vist håb for fremtiden:

”Vi har lagt et nyt budget for 2020. Det tror vi på, at vi kan nå, og hvis det lykkes, vil vi, efter en kraftig nedgang i Q2, omsætte for omkring en to tredjedele af vores oprindelige budget for året,” siger Andreas Høgsberg.

Kan fortsætte noget tid endnu uden at fyre
Rodkjær Event har en model, der ligner Agenda Groups: Ingen hjælpepakker og en lønnedgang, der på papiret er voldsom:

”Vi valgte allerede få dage efter Mette Frederiksens udmelding i marts at lave en arbejdsfordeling, så vi er på arbejde en uge og hjemme en uge ad gangen. Det betyder, at medarbejderne er gået 50% ned i løn og får det kompenseret i form af understøttelse,” siger adm. direktør Mikael Rodkjær og fortsætter:

”Vi har gjort meget ud af ikke at fyre, og vi kan fortsætte på denne måde i en tid endnu uden at blive nødt til at fyre. Men der skal helst åbnes helt efter sommerferien, ellers ser det meget kritisabelt ud.”

Mikael Rodkjær

Alle ordrer forsvandt fra den ene dag til den anden, og Rodkjær Event taber 1 mio. kr. om måneden. Men tiden bruges til at kigge fremad.

”Vi har nogle tiltag med genstartnu for at finde nye forretningsområder. Det har været givtigt, at konsulenter kommer med ideer til forretningsudvikling, og det forventer jeg mig meget af,” siger Mikael Rodkjær.

Rodkjær Event er en del af First Chair-koncernen sammen med bl.a. Envision og Gorm, og de har hjulpet hinanden med nye tiltag. Derudover laves der arrangementer på P-scenen.

Det lysner – trods fyringer
Eventually har måttet sige farvel til 8 ud af 33 medarbejdere. Situationen er velkendt: Ingen fysiske events at arbejde med, og i mellemtiden er der kommet mere gang i de digitale møder, som man allerede havde i produktporteføljen.

Rikke Nordentoft Damborg, adm. direktør og partner, er optimist. Ikke kun fordi den digitale udvikling spirer, men også fordi større arrangementer uforandret kan noget, som en digital kom-sammen ikke formår. Også selv om vi nok skal et stykke ind i 2021 for at se et reelt comeback.

”Vi tror på, at det nok snart skal lysne. Det fysiske møde mellem mennesker vil der altid være behov for.”

Rikke Nordentoft Damborg

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club