Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Robert/Boisen & Likeminded har sammen med Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden lavet en ny kampagne for at få de unge til at drikke mindre alkohol. Denne gang er modtagerne forældrene til de unge og universet er langt mere dystert. Se filmen her, som Nicolas Winding Refn er instruktør på.

I 2017 lancerede Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden sammen med Robert/Boisen & Like-minded kampagnen ‘Spritstiv Speeddate’, hvor alkohols effekt på unges datingliv blev sat på spidsen. Den blev fulgt op af ‘Pølsepresser Du?-kampagnen, der udstillede absurditeten i unges drikkepres med metervis af pølser – se begge film nederst i artiklen.

Nu har man lanceret et nyt kampagneunivers med et mere dystert udtryk, som er rettet mod forældre til 15-17-årige. Det er skabt i samarbejde med instruktøren Nicolas Winding Refn.

Indsigt: Teenagere lyttere stadig til forældre
Baggrunden for kampagnen, er at mange forældre oplever, at det kan være svært at tage en snak om alkohol med deres teenager. Kun hver tredje 15-20-årige har aftaler med deres forældre om alkohol. Det viser en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.

Samtidig viser rapporten, at 65 pct. af de unge, der går på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, fik et stigende alkoholforbrug, da de startede på en ungdomsuddannelse. 

“Når unge starter på en ungdomsuddannelse, oplever mange forældre, at de mister indflydelse på deres teenager, og det kan virke som en umulig opgave at lave retningslinjer om alkohol. Men din teenager lytter faktisk stadig til dig, så vi opfordrer til at tage snakken og lave aftaler. Jo tydeligere, du er i dine holdninger og forventninger – jo lettere er det for dit barn at navigere i,” siger Peter Dalum i en pressemeddelelse. Han er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholindsats ’Fuld af liv’, som de tre kampagner er en del af.

Med simple visuelle greb illustrerer kampagnen, hvordan forældres råd til deres teenagere om alkohol – selvom de er velmenende – kan være uhensigtsmæssige.

Dialog og rammer i stedet for symptombehandling
Formålet med kampagnen er at hjælpe forældrene til at blive ved med at tale med deres teenagere og sætte rammer om alkohol, siger Niklas Hultquist, art director hos Robert/Boisen & like-minded:

“Vi vil gerne have alle danske teenageforældre til at bevare dialogen og lave aftaler om alkohol med deres halvstore teenagere. Og det har vi gjort ved sætte fokus på den symptombehandling, mange forældre tyer til. Frem for at sætte grænser for alkoholforbruget, laver man aftaler om hjemkomsttidspunkter, hvem deres barn følges (fuld) med hjem på cykel, eller hvilken rute de skal tage.”

Niklas Hulltquist har lavet alle kampagnerne i ‘Fuld af Liv’ sammen med art director Frederik Voetmann, som supplerer:

“Med kampagnen forsøger vi samtidig at fremkalde de indre billeder, forældre har, når de sender deres teenagebørn afsted til fest. Men vi balancerer på en knivsæg, for vi vil for alt i verden ikke kamme over i en decideret skræmmekampagne, hvor vi direkte viser potentielle ulykker – den del klarer forældres fantasi meget bedre selv.”

Kampagnen, der er produceret af Gobsmack Productions, består udover hovedfilmen af en række opfølgende kortere film på tværs af SoMe og et kampagnesite, hvor forældre kan få tips og råd til dialogen på alkoholdning.dk. Kampagnen har ifølge Robert/Boisen på de første fire dage nået en halv million danske forældre.

De to tidligere film kan ses her:

 

Credits

Kunde: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Kampagneansvarlige for kunde: Thomas Koefoed og Dorte Dahl
Production company: Gobsmack Productions
Director: Nicolas Winding Refn
Producer: Christina Bostofte Erritzøe
DOP: Magnus Jönck
Editor: Cathrine Ambus
Music composer: Julian Winding
Colourist: Hannibal Lang (BaconX)
Post-production: Welcome Post
Kreativ Direktør: Heinrich Vejlgaard
Strategisk ansvarlig: Kim Boisen
Kreativt team: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist
Supporting kreative: Line Sindberg & Kat Giphardt
Account: Gitte Andersen
Social media aktivering: Victor Petri og Alexander Faxø

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club