Fartkampagne tager en tørn mere

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Brandhouse og Sikker Trafik følger efterårets kampagne op med en række bevægende radiospots, der skal sætte ind over for høj fart i trafikken.

Rådet for Sikker Trafik lancerede med hjælp fra Brandhouse i efteråret kampagnen ’Sænk farten – før det er for sent’ i håb om at bremse en begyndende stigning i antallet af dræbte i trafikken.

Siden er kampagnefilmen, hvor en far med sine to piger på bagsædet ikke får standset i tide, blevet set næsten 600.000 gange, og filmen følges nu op af radiospots med pårørende til trafikdræbte.

I klip på 25 sekunder fortæller blandt andre Kristina om sin storebror Kenneth, der kørte for hurtigt og mistede livet, ligesom Hanne taler om sin søn Sebastian, der ligeledes kørte galt og blev dræbt i trafikken på grund af for høj fart. Begge opfordrer til, at man passer på sig selv og lader være med at køre for stærkt.

”Når vi beskæftiger os med et emne som trafik og fart, så ved alle jo i udgangspunktet, at det er forkert at køre for stærkt. Alligevel holder mange det ud i en armslængde. Det, der er målet er, at få det tæt på, gøre det personligt og få hver enkelt til at identificere sig med de stærke følelser, de pårørende i kampagnen så ærligt og modigt har valgt at fortælle andre om,” siger Brandhouses kreative direktør Mikkel Elung.

Sidste år døde 215 mennesker i trafikulykker i Danmark, de fleste på grund af netop for høj fart.