Februar på tværs: Politik og politisk korrekthed

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Der er gået politik og politisk korrekthed i alt fra danske reklamejuryer, til Super Bowl og Oscar-show.

Februar måned var tid til udvælgelse af jurymedlemmer: Over 300 branchepersoner blev udvalgt til 4 juryer.

Formodentlig har der ikke været en konkurrence om, hvem der kunne komme op med flest jurymedlemmer, men det har i hvert fald heller ikke handlet om at spare på antallet.

Creative Circle Award fandt frem til 108 jurymedlemmer, Danish Internet Award knap 100, Danish Digital Award toppede med 115 jurymedlemmer, mens event-prisen Danish Events & Meetings Award nøjedes med 28 medlemmer.

Der er selvfølgelig nogle gengangere i de forskellige awards, så i alt er der godt 300 personer, der kan kalde sig jurymedlem af den ene eller anden slags.

Da juryen til Creative Circle blev meldt ud, var der debat om antallet af kvinder i juryen, som lå på ca. 10 pct.

De tre andre awards gjorde det lidt ‘bedre’ med en andel på godt 20 pct.

Spørgsmålet er så, om det er ‘godt nok’. Thomas Pries, der er formand for Danish Internet Award var ikke tilfreds med andelen af kvinder, men vil heller ikke have flere for enhver pris:

“Nej, jeg mener ikke, det er tilstrækkeligt med omkring 20 procent kvinder. Der måtte meget gerne være nogle flere. Men jeg synes også, det ville være diskriminerende at vælge kvinder, bare for at der skal være flere kvinder.”

Juryudvælgelse er ikke kun et spørgsmål om kvinder. Også fordelingen mellem bureauer og annoncører er relevant. Og Thomas Pries nævnte i forbindelse med udvælgelsen, at man overvejede at ændre systemet for at få en bedre fordeling mellem annoncører og bureauer.

Hos Danish Internet Award er der under 20 pct. annoncører, mens fordelingen hos Danish Digital Award er mere ligelig og faktisk med en lille overvægt til annoncørsiden.

Hos Creative Circle Award er der kun bureaufolk i juryen, fordi den er baseret på branchefolk, der har vundet priser.

Politik prægede andre events
Andelen af kvinder er – tør man vel godt at sige – et spørgsmål om politisk korrekthed. Og politik prægede også februars måned store sports- og reklamebegivenhed: Super Bowl.

Flere store virksomheder brugte begivenheden til at sende politiske stikpiller til den nyvalgte præsident Donald Trumps tiltag mod indvandrere.

Og det er ikke underligt, at Super Bowl bliver skueplads for politiske budskaber, sagde Sune Bang, direktør i Kommunikationsbureauet København til Berlingske:

“Det er helt grundlæggende, at reklamer lægger sig op af det, der er aktuelt og relevant for målgruppen, og i denne tid er der en ting, der dominerer alt, og det er politik.”

Politiske stikpiller blev det som sædvane også til i søndagens Oscar-show. Både værten Jimmy Kimmel, den iranske instruktør Asghar Farhardi – in absentia – og den mexikanske skuespiller Gael García Bernal kom med budskaber, der både direkte og indirekte var kommentarer til Donald Trump og hans politik. Se et indlæg på Kforum.