Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Mette Jermiin, managing director og executive producer hos Bacon.

Mette Jermiin fra produktionsselskabet Bacon kommer til at stå i spidsen for juryen, når det bedste arbejde skal findes i kategorien Film Craft ved årets Eurobest.

Det uofficielle EM i reklame, Eurobest, har nærmest tradition for dansk jurydeltagelse. I år er ingen undtagelse – men for første gang siden 2007 bliver det i rollen som formand.

Ansvaret er tilfaldet Mette Jermiin fra produktionsselskabet Bacon, der skal stå i spidsen for kategorien Film Craft. Dén har hun tidligere stiftet bekendtskab, da hun i 2015 bedømte kategorien som menigt jurymedlem. Hun har desuden været jurymedlem i filmkategorier ved bl.a. Cannes Lion, Creative Circle, YDA, True Award og New York Festivals.

Rollen som jury president er dog en noget anden end som jurymedlem, da man ikke selv skal stemme, men i stedet agere moderator.

“Mit job bliver at sørge for, at alle kommer til orde, samt skabe et konstruktivt og respektfuldt rum, hvor man frit kan udveksle meninger om det arbejde, vi skal vurdere,” siger Mette Jermiin i en pressemeddelelse og tilføjer:

“Det er mange timers materiale, vi skal se igennem, og det er altid inspirerende at blive eksponeret for arbejde, man ikke har set før. For selv om man holder sig godt ajour, kommer der altid nogle positive overraskelser.”

Udover at være første danske jury president siden Lars Cortsen i 2007, der var det i Interactive-kategorien, er Mette Jermiin samtidig den første dansker i spidsen for Film Craft-kategorien. 

Film Craft har 13 underkategorier, som den syv personer store jury skal bedømme. Juryens arbejde kommer – ligesom prisuddelingerne – til at foregå online. Ligesom den i øvrigt gjorde sidste år, hvor det blev besluttet, at awarden skulle være 100 pct. digital.

“Der er jo en grund til, at Eurobest bliver kaldt europamesterskabet i reklame, for det er en meget prestigefyldt pris. Derfor er det også vigtigt at tage jury-arbejdet seriøst. Jeg glæder mig til at komme i gang og håber på at se en masse skandinavisk arbejde,” siger Mette Jermiin.

Hvis man skal dømme efter sidste års resultater, er det ikke helt urealistisk, at der skal kigges på noget skandinavisk håndværk. I 2020 blev 26 arbejder shortlistet, mens 12 af dem endte med at hive en pris med hjem. Her var der desuden fire danskere med i forskellige juryer.

Som noget nyt har Eurobest i år udvidet med en award for Social & Influencer, der hylder kreativ social tænkning og strategisk brug af influencere. Desuden har man udvidet med en Creative Business Transformation-award, der skal hylde nytænkning af brands. 

Tilmelding til Eurobest er åben frem til d. 21. oktober. Shortlisterne bliver offentliggjort d. 1. december, mens guld, sølv og bronze bliver uddelt d. 13. december. Grand prix og specialpriserne bliver uddelt d. 15. december. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club