Fusion kostede dyrt på især bundlinjen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Med fusionen af King Street ind i Rud Pedersen, har man måttet opleve et år med fald på både top og bund. Men man er optimistisk hvad angår 2024, siger CEO Jens Hjorth-Larsen.

Efter at have gået frem i en lang årrække, gik Rud Pedersen tilbage sidste år på både bruttoavance og bundlinje, men blev ‘reddet’ af datterselskabet King Street, der også var vokset i en årrække, og havde fortsat vækstsporet.

I efteråret blev PR-bureauet King Street fusioneret ind i public affairs-bureauet Rud Pedersen, og det har kostet dyrt – især på den samlede bundlinje.

“2023 har været et transformationsår for Rud Pedersen. Vi har fusioneret Rud Pedersen A/S og King Street A/S til ét integreret brand, der er Danmarks førende konsulenthus inden for politik, kommunikation og strategi. En ny forretningsstrategi og en ny organisation kræver mange interne ressourcer, og det har haft betydning for både top- og bundlinje. Til gengæld har vi nu et virkelig stærkt udgangspunkt for fremtidig vækst og lønsomhed,” siger Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen.

Han tilføjer, at man er optimistisk i forhold til 2024, fordi man nu oplever en synergi efter fusionen.

“Stadig flere kunder efterspørger en integreret rådgivning om både interessevaretagelse og strategisk kommunikation. Samtidig vokser vores andel af internationale kunder. Godt en tredjedel af vores omsætning stammer fra internationale opgaver. hvor vi i samarbejde med kolleger i de 17 andre Rud Pedersen-kontorer løser opgaver på tværs af Europa.”

Nøgletal for Rud Pedersen

Bruttoavance 49,024 mio. kr. -9,8 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 942.772 kr. -8,1 pct.
Lønandel 78,4 (73,5)
Resultat før skat 0,703 mio. kr. -80,6 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz