Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

I sidste uge lancerede Sikkerhedsstyrelsen en kampagne målrettet især unge mænd, som den nyvalgte bureaupartner Envision står bag. Nu er styrelsen ude med endnu en fyrværkerikampagne, som kommer fra endnu et nyt bureaus hånd.

En ny landsdækkende kampagne skal mindske antallet af fyrværkeriskader ved at sætte fokus på, at det også kan galt for folk, der ikke aktivt affyrer fyrværkeri. 

Det er den anden fyrværkerikampagne, Sikkerhedsstyrelsen lancerer i år. Både målgruppe og budskab er der dog væsensforskel på. Og så er kampagnen udviklet af et andet bureau.

I sidste uge gik Sikkerhedsstyrelsen ud med en kampagne målrettet især unge mænd, der er stærkt overrepræsenterede i statistikkerne over fyrværkeriskader. Midlet til at ændre på dét tal er bl.a. lingo lånt fra gaming-universet og Counter Strike-holdet Astralis, som har udviklet kampagnen i samarbejde med Envision. 

Sikkerhedsstyrelsen udskrev imidlertid to udbud i sensommeren – ét på en kampagne henvendt til unge mænd i alderen 13-25, der fyrer krudt af, som Envision altså vandt, og ét henvendt til resten: tilskuerne.

Dét udbud, som var rammesat til 500.000 alt inklusive, vandt det aarhusianske bureau Montgomery gennem en pitch, hvor man i løsningen har lagt vægt på spillet mellem lyd og billeder. Resultatet er et sort univers, der er båret af lydbilleder, mens kampagnens budskab – ‘Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’ – skal sætte fokus på, at man selv som tilskuer ikke kan tage fyrværkeri for givet, og derfor bør bære sikkerhedsbriller.

Budskabet er bl.a. blevet til med udgangspunkt i statistikker, der viser, at godt 40 pct. af alle fyrværkeriskader rammer tilskuere.

Ifølge Anne Kathrine Okholm Skole, der er strategisk kommunikationsrådgiver på bureauet, markerer den nye kampagne et brud med Sikkerhedsstyrelsens tidligere års fyrværkerikampagner, der har været præget af humor. 

“Tilskuere er jo en meget bred målgruppe, så vi har arbejdet meget bevidst med at ramme og forhåbentlig motivere til ændret adfærd ved alene at tale til følelserne. Det er også helt bevidst, at vi ikke i år er gået humor vejen, men i stedet trykker på så-galt-kan-det-gå knappen, men uden at vise skræmmebilleder, så vi stedet prikker til folks indre øje,” siger hun i en pressemeddelelse. 

Kampagnen kører fra d.21. december på sociale medier og landsdækkende som OOH via Clear Channel og på TV 2 fra d. 27. december. Derudover har fire kommuner igangsat en ekstra synlighedsindsats på deres egne digitale skærme og sociale medier, oplyser Montgomery til Bureaubiz. 

Desuden kører kampagnen som printannoncer i bl.a. Ud&Se med budskabet ‘Vil du selv Ud&Se – eller skal andre se for dig’, samt en nytårsguide i Jysk/Fynske Medier.

Se kampagnefilmene her:

Credits:
Kreativ direktør: Morten Fauerby
Art director: Rune Holmann
Strategisk kommunikationsrådgiver: Anne Katrine Okholm Skole
Projektleder: Tine Vorgård Mortensen
Lyddesign: Soundmill, Søren Bendz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club