Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

Forudsætningen for salget af Gorm Agency til First Chair Group var overskud, og det har bureauet leveret i 2017 trods mindre indtjening.

Da First Chair Group i forbindelse med årsskiftet opkøbte Gorm Agency, var det med et klart krav om overskud. Og ud fra 2017-regnskabet at dømme er forudsætningerne for at stille den nye ejer tilfrede til stede.

Ganske vist tjente bureauet færre penge i 2017, hvor bruttofortjenesten faldt med næsten halvanden million i forhold til 2016. Men hvor Gorm Agency i 2016 realiserede et underskud på små 900.000 kr., kom man ud af 2017 med skindet på næsen og et overskud på godt 100.000 kr.

På den baggrund erklærer bureauledelsen sig tilfreds med det netop offentliggjorte årsregnskab. Dette skal, lyder det, også ses i lyset af Gorm Agencys transformation fra et reklame- og digitalbureau til et fuldbårent digitalbureau.

Omstillingen medførte ifølge bureauet blandt andet afvikling af traditionelle kompetenceområder og etablering af et helt nyt udviklingssetup. Gorm Agency kalder sig i dag et digitalbureau specialiseret i user experience, indhold og konvertering.

Overskud er afgørende
First Chair Group har købt 60 pct. af Gorm Agency, mens den resterende del af bureauet ejes af partnerne Søren Stemann Beck, Kenneth Mørk, Morten Gad og Lasse Øster Jørgensen, der samtidig udgør den daglige ledelse.

Gorms bestyrelsesformand, Søren Frederik Kofoed, står også i spidsen for First Chair Group, og det var ham, som efter opkøbet kaldte overskud ”en forudsætning for salget” og endvidere fremlagde ganske kontante krav til bureauets fremtidige indtjening.

”Der skal være overskud – andet kan ikke accepteres. Det er afgørende for, at vi vil købe, at der er tale om en sund virksomhed. Og hvis ikke den forbliver sund, laver vi de nødvendige tilpasninger,” sagde således Søren Frederik Kofoed til Bureaubiz i januar.

Bud på købsprisen
Hverken han eller Gorm Agencys ledelse ønskede dengang at kommentere salgsprisen, hvorfor Bureaubiz bad revisions- og rådgivningsvirksomheden Baker Tilly om at se nærmere på tallene og give sit bud på prisen for Gorm Agency.

Revisorens bud landede på mellem 3,1 og 3,5 mio. kr. for 60 pct. af aktierne i bureauet.

First Chair Group, der også står bag blandt andre Envision, var vel at mærke bekendt med 2017-resultatet forud for købet.

Nøgletal for 2017 (i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 7.897.217 kr. (9.320.951)
Driftsresultat: 213.750 kr. (-1.444.738)
Årets resultat: 101.744 kr. (-863.884)
Antal medarb. i gnmsn.: 13 (16)

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev